ANNONS

Konst tar grepp om döden i medelåldern

”The Seer”
”The Seer”, 2015-2018, (stillbild från video).
Mälarhöjden har fått sitt eget galleri. I helgen visar konstnären Johan Hedbäck allt från broderier till videoverk, som reflekterar över dödens närvaro i medelåldern.
ANNONS

Sjukdom, död, förlust och sorg är företeelser vi gärna skjuter undan – och i vår välbeställda del av världen är det ofta lättare att göra det än på många andra håll. Men hur länge som helst går det inte. Redan i 40-årsåldern kryper livets ändlighet närmre och då är många illa förberedda.

Om detta handlar konstnären Johan Hedbäcks utställning ”Near Death at Sea World and Other New Works”. På fredag är det vernissage i det lilla galleriet gna project i Mälarhöjden. Det lär bli en varierande utställning. Både broderier, fotografier, tredimensionella objekt och  video- och ljudverk ingår – och dessutom ”naturlig lukt”.

Butterfly

Butterfly No 1 (detail) Johan Hedbäck 2018.     Foto: Johan Hedbäck

Bakom galleriet står konstnärerna och goda vännerna Annika Thörn Legzdins och Annika Jönsson. De vill att gna project ska vara en mötesplats för samtidskonst, en plattform för diskussion och samtal  och tänker sig också att det kan fungera som ett utbildningsrum.

Sedan öppningen i mitten av december har de haft fyra utställningar. Nu är det alltså Johan Hedbäcks tur. Vernissage är det på fredag klockan 17–19. Utställningen visas sedan även på lördag och söndag klockan 13–16.

Utan titel (Ragunda kyrkogård), Johan Hedbäck 2018

Utan titel (Ragunda kyrkogård), Johan Hedbäck 2018.   Foto: Johan Hedbäck

Om Johan Hedbäck: Han studerade vid vid Akademin för Fotografi/Institutionen för konst vid Konstfack 1996–1999. Han har sedan ställt ut i bland annat Houston och Åtvidaberg.  Dessutom har han kurerar utställningar vid Fotografins Hus/Panoptikon där han arbetade 2011–15.

ANNONS

gna-project

Annika Jönsson och Annika Thörn Legzdins driver utställningsrummet gna project på Pettersbergvägen 82 i Mälarhöjden.      Foto: Märta Lefvert