Konstnär fångar Tensta i flykten

Laura Oldfield Fords bilder saknar titel. Här en typisk exteriör från någonstans i Tensta.
Laura Oldfield Fords bilder saknar titel. Här en typisk exteriör från någonstans i Tensta.
Interiör från ett vardagsrum.
Interiör från ett vardagsrum.
Vy mot Tensta kyrka från Gullingeplan.
Vy mot Tensta kyrka från Gullingeplan.
Den brittiska konstnären Laura Oldfield Ford promenerar planlöst genom stadsmiljöer och redovisar vad hon ser och hör på målarduken.

Nu ställer hon ut sina intryck av Tensta på konsthallen, och Lokaltidningen Mitt i fick följa med på promenad.

– Jag ska jobba lite mer med dem innan jag flyger tillbaka till London, säger Laura Oldfield Ford inne i utställningsrummet på Tensta konsthall.

Hon syftar på de svartvita målningarna på omisskännliga Tenstamiljöer som täcker väggen. Här finns också några interiörer från lägenheter på Östermalm, som visar på konstrasten mellan stadsdelarna.

Trots att vernissagen var dagen innan vill hon fortfarande lägga till lite på några av konstverken. Kanske några textfragment från uppsnappade konversationer på gatan, ett revolutionärt slagord från Syrien eller någon historia som någon Tenstabo har berättat för henne.

– Det är en blandning av berättelser och bilder som finns inbäddade i arkitekturen, säger Laura Oldfield Ford.

Bilderna är alltså fortfarande under omarbetning, och gråskalorna ger ett lite flyktigt intryck.

– Den pågående politiska situationen är så flytande. Att hitta ett sätt som reflekterar det är viktigt för mig. Sedan jag var här i september och gjorde research har vi haft flyktingkrisen och den islamofobiska backlashen efter attentaten i Paris. En del av det jag har målat här i Tensta finns inte kvar längre, som husvagnsparken vid bensinmacken, säger Laura Oldfield Ford.

Hon har en bakgrund i Londons undergroundbetonade konstliv, bland punkare och husockupanter på 1990-talet. Hennes konst är politiskt uttrycksfull men inte aggressiv, den bygger på att titta och lyssna under planlösa promenader i olika stadsområden.

– Jag jobbar genom att promenera. Jag tar många bilder och skriver ner konversationer som jag tjuvlyssnar på. Det handlar om psykogeografi, att göra en mental karta över en plats, och få en känsla för stämningen, säger Laura Oldfield Ford.

Vilken känsla har du fått av Tensta?

– Jag har träffat många intressanta människor, och det verkar finnas mycket optimism, till exempel på Språkkaféet. Men också en lågintensiv oro för att folk inte ska råd att bo kvar när lägenheterna renoveras, säger Laura Oldfield Ford.

Hennes promenader har tidigare gått genom arbetarklassområden i bland annat Birmingham, Leeds, Amsterdam och de stadsdelar i östra London där hon själv bor. Likheter med Tensta finns men också skillnader.

– Där jag bor finns en likartad demografisk struktur, men det är mer integrerat och nära centrum. I Stockholm är segregationen och den perifera naturen hos de här bostadsområdena ganska chockerande, säger Laura Oldfield Ford.

Samtidigt talar hon uppskattande om Tenstas utskällda stadsplanering, som arkitekterna nu gör sitt bästa för att rita om.

– Jag gillar trafiksepareringen. Här finns barn som leker utomhus, och det ser man sällan i östra London. Jag är ett fan av modernistisk och brutalistisk arkitektur, det är bristen på underhåll som orsakar problem, säger Laura Oldfield Ford.