ANNONS

Kontroller ska minska olycksrisk vid linfärja

Ivar Ahlfvengren är stationschef vid kustbevakningen i Vaxholm.
Ivar Ahlfvengren är stationschef vid kustbevakningen i Vaxholm.
Kustbevakningen skärper bevakning av västra kastellsundet.
ANNONS

Sedan linfärjan till kastellet började gå i slutet av april har kustbevakningen utökat bevakningen av sundet mellan Vaxholm och kastellet. Syftet är att minska olycksrisken.

– Trafiksituationen har ju blivit påtagligt förändrad sedan man införde linfärjan, säger Ivar Ahlfvengren, stationschef vid kustbevakningen i Vaxholm.

Vad det handlar om är främst att få båtägare att följa de regler som funnits sedan länge – att båtar kortare än 12 meter eller smalare än 4 meter ska gå i östra sundet och inte i sundet mellan Vaxholm och kastellet. Tidigare har det varit lite si och så med efterlevnaden av regelverket, men med linfärjans ankomst har det blivit desto viktigare.

– Vi har varit på plats i olika sammanhang sedan linfärjan började gå och mest informerat folk för att förhindra sjöolyckor, säger Ivar Ahlfvengren.

– Genom intensifierad övervakning under någon månad eller två hoppas vi att budskapet ska gå fram.

Kustbevakningen har även testat med sin egen vattenskoter för att se vad som händer om man passerar linfärjans kabel då blinkljusen varnar att färjan är i rörelse.

– Passerar man innan den slutar varna kan man få vajern på förskeppet och den kan slå ned föraren.

Ivar Ahlfvengren uppmanar alla som passerar västra sundet att ge akt på blinkljuset på de två angöringsplatserna och på själva linfärjan.

– Folk förstår nog inte innebörden, men färjan dras med en lina och när färjan rör på sig sträcks den framför men också ett tiotal meter bakom färjan där vajern är ovanför vattnet. Och tvingas färjan bromsa sträcks vajern bakom också.

ANNONS

Ska man överhuvudtaget passera sundet när lamporna blinkar och färjan rör sig?

– Nej absolut inte. Blinkar det så passera inte. Det är mitt kraftfulla råd.

På färjerederiet har man uppfattningen att trafiken med linfärjan nu funkar bra även om ”närkontakter” med fritidsbåtar fortfarande förekommer.

– Jag faktiskt inte hunnit prata med besättningen än hur det fortlöper, men det funkar så pass att vi kan hålla kvartstrafik. Men jag ser dagligen att båtar kör i sundet som inte har där att göra. Jag hoppas att det kommer att bli ett förändrat trafikbeteende, säger Lars Hahn, stf chef för kastelletleden.

Läs också: ”Färjechef: Vissa båtägare provocerar linfärjan”