Köpsugna turister räddar lyxbutiker

Siyam Das och Satheesh Sing från Dubai och Maringan Hotagalung från Singapore passar på att shoppa.
Siyam Das och Satheesh Sing från Dubai och Maringan Hotagalung från Singapore passar på att shoppa.
Medan klädförsäljningen går ner i hela landet slår flera lyxbutiker upp dörrarna i Stockholm.

Kundunderlaget stavas tillfälliga besökare, enligt handlarna själva.

Att Stockholm kan skryta med allt fler lyxbutiker samtidigt som klädmarknaden 2012 går ner med tre procent är tack vare tillfälliga och penningstarka besökare.

Enligt uppskattningar från marknadsföringsbolaget Stockholm business region står turisterna för nästan en femtedel av den totala handelns omsättning i Stockholm – något som märks i de exklusiva klädbutikernas kassor.

– Uppskattningsvis är hälften av våra kunder från Sverige, den andra hälften är turister från framför allt Kina och Ryssland, säger Carsten Müller vid Louis Vuittons kundtjänst.

En bild som bekräftas av flera exklusiva butiker Lokaltidningen Mitt i har talat med.

En handlare beskriver hur handlare i nya satsningar som Moodgallerian och nyöppnade flaggskeppsbutiker runt Biblioteksgatan har det tufft – men att turisterna bär upp omsättningen. Stockholmarna själva är betydligt mer konjunkturkänsliga, enligt Mikael Sandström, branschordförande för Svensk handel stil.

– Man ska nog vara lite försiktig med att tro att de som köper dyra varor är de som har pengar. Mycket av den här konsumtionen består av wannabes, säger han.

Satsningen på exklusiva butiker i stadskärnan görs samtidigt som turismen har ökat med runt hundra procent de senaste åren.

– Det är framförallt ryssar som besöker Stockholm, vi har sett en markant ökning på fyra, fem år. Det är den nya, välbeställda, medelklassen som kommer hit på dagsutflykter från St Petersburg och shoppar, säger Peter Lindqvist, vd på Stockholm Visitors board.

För André Takida, turist från Brasilien, är det framförallt kulturen och musiken som lockar. Men även shopping.

– Jag räknar väl med att lägga runt 1 000 euro på shopping, säger han.

Även Siyam Das och Satheesh Sing från Dubai och Maringan Hotagalung från Singapore som är i Stockholm på affärsresa har spenderbyxorna på.

– Jag kommer att köpa barnkläder. I Dubai har vi alla butiker som finns i Stockholm, men det är mycket billigare här, säger Satheesh Sing.

Skulle turismen minska får handlarna det tufft. Det är såväl butiker, handelsorganisationer och turistnäringen överens om.

– Det drabbar kanske inte de dyrare butikerna. De som har pengar kommer att fortsätta att komma hit, säger Peter Lindqvist.

Fakta

Svalt för klädhandeln

Enligt Svensk handels stilindex har klädförsäljningen i Sverige gått ner med 2,9 procent hittills i år.

Under 2011 och början av 2012 har flera konceptbutiker öppnat i Stockholm. Oscar Jacobsons flaggskeppsbutik på Birger Jarlsgatan och Ralph Laurens första skandinaviska butik är ett par exempel.

Utländska turister spenderar runt 24 miljarder kronor i Stockholm varje år, enligt Stockholms business region.

Källa: Svensk handel stil / Stockholms business region