Välj ditt område

Körde passagerare trots körförbud

Nyheter En av de ersättningsbussar som gått i trafik mellan Spånga och Kallhäll togs ur trafik i torsdags. Då hade den kört i sju dagar trots körförbud.

– Detta är väldigt allvarligt och ska inte få förekomma, säger Nobinas kommunikationschef.

Bussföretaget Nobinas underleverantör har kört en av sina bussar trots att den haft körförbud. Kontrollbesiktningen skulle ha gjorts senast den 1 juli, vilket inte skedde, och sedan dess har bussen haft körförbud. Trots detta har den fortsatt att köra passagerare mellan Spånga och Kallhäll.

Nobina vann avtalet värt fyra miljarder kronor med SL i höstas. I Stockholm trafikerar företaget för tillfället Järfälla och Upplands-Bro samt Södertälje och Nykvarn med totalt 130 bussar som ersättningstrafik för pendeltågen. En av Nobinas underentreprenörer äger den buss som setts köra mellan Spånga och Upplands Bro i juli.

Enligt Nobinas kommunikationschef Maryam Yazdanfar togs bussen ur trafik i torsdags. Sju dagar efter att körförbudet hade börjat gälla.

– Vi gör kontinuerligt kontroller och bussen upptäcktes i torsdags av en kollega varav han tog kontakt med underleverantören och bussen togs då ur trafik omedelbart. Detta är väldigt allvarligt och ska inte få förekomma, säger hon.

– Vi kommer att agera kraftfullt och kommer att ta en dialog med företaget. Det värsta scenariot är att vi avbryter samarbetet, men det kan vi inte spekulera i nu.

Har Nobina något ansvar vid en sådan här händelse?

– Vi är självklart ansvariga att kontraktera underleverantörer som följer de lagar och regler som finns.

Underentreprenörföretagets ägare, Nils Sandberg tar själv på sig ansvaret för misstaget.

– Det var jag som missade besiktningen och det är beklagligt. Vi är glada att vi blev tillsagda och har varit inne och besiktigat bussen idag (fredag) så den är klar att tas i trafik igen. Vi tar på oss hela ansvaret, och skulle chauffören ha fått böter hade företaget betalat, säger Nils Sandberg.

Men även om en buss ägs av ett företag, är det föraren som är ytterst ansvarig.

– Föraren har alltid ansvar att kontrollera att fordonet är kördugligt och besiktigat innan man kör. Det gäller även om det är ägaren av fordonet som är ansvarig att besiktiga den, säger Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen.

Ses det som allvarligare att köra exempelvis en buss med passagerare som har körförbud än att enbart köra själv?

– Nej, det är likvärdigt ur bötessynpunkt. Böter för att ha brutit mot körförbud är på 1 500 kronor om, men om du redan har andra förseelser på dig så kan det också innebära att du blir av körkortet. Om man kör en buss med körförbud och något händer och försäkringsbolaget blir inblandat så gissar jag att de inte är villiga att betala ut någon ersättning, säger Hans Cassepierre.

SL

Så säger lagen:

Böter vid körförbud regleras i Riksåklagarens föreskrifter om ordningsbot för vissa brott som trädde i kraft 1999.

Den som kör fordonet är alltid ansvarig för att fordonet får köras, även om du inte är ägare.

Föraren har ansvar för att veta om fordonet har körförbud eller användningsförbud, även om det är en företagsbil.

Det är föraren som delges boten. Har han två tidigare förseelser på sig kan det innebära att han blir av med körkortet. Även om han kör i tjänsten och förlitar sig på arbetsgivaren.

Kör du ett fordon med körförbud är böterna på 1500 kronor, oavsett om du kör en buss med passagerare eller är ensam.

Källa: Transportstyrelsen

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Nyheter

Livstids fängelse för ”Arbogakvinnan”

Nyheter

Staten kan offra supercentrala läget till EU

Nyheter

Cornelis pengar ger rekordsumma till artist

Snackisar

Vad är det för mystisk gubbe i skogen?

Nyheter

Nya ”ögon” skyddar i Rinkeby

Nyheter

Åtal dröjer efter HVB-skjutning