Koreapopen blev en passion

Elin Mellerstedt, 31, med skivor från favoritgruppen SHINee. Hon har tillsammans med konstnären Johanna Stillman skrivit en bok om fankulturen kring så kallad k-pop.
Elin Mellerstedt, 31, med skivor från favoritgruppen SHINee. Hon har tillsammans med konstnären Johanna Stillman skrivit en bok om fankulturen kring så kallad k-pop.
Elin Mellerstedt och hennes vän Johanna Stillman släppte alla spärrar och blev kära i koreansk popkultur.

Nu, tre år senare, ger de ut en bok om sin resa och fenomenet ”k-pop”.

Den 15 juli 2012 släpptes en låt med tillhörande video. Nu har den 1,7 miljarder Youtube-visningar.

Låten är så klart ”Gangnam Style” – med tillhörande dans – av Psy. Han hör till den musikgenre som kallas för ”k-pop” eller ”Gayo”, vilket betyder populärmusik på koreanska.

Härom veckan släpptes reportageboken ”Loverholic robotronic”, en bok om k-pop och dess fankultur. Boken tar sin början i en lägenhet på Kungsholmen sommaren 2010.

De båda vännerna Elin Mellerstedt och Johanna Stillman hade just flyttat ihop. På stereon spelades den senaste k-pophiten.

– Den sommaren släppte vi på spärrarna och blev så besatta som bara möjligt av musiken, berättar Elin Mellerstedt.

Men fröet till boken såddes redan några år innan i och med att Darin blev en tonårsidol.

– Medierna valde att betrakta honom – och särskilt hans fans – på ett extremt hånfullt sätt.

Elin och Johanna bestämde sig för att skriva om tonårsidoler och deras fans. Men de märkte att utbudet av tonårsidoler var magert.

– Men så upptäckte vi de koreanska pojk- och flickgrupperna. Vi blev fascinerade, säger Elin Mellerstedt.

En fascination som snabbt kom att övergå i en besatthet. K-pop blev inte bara ett studieobjekt – de blev själva fans.

Är ”Gangnam Style” typisk k-pop?

– På sätt och vis. För det är glad, välproducerad popmusik – med en egen dans. Men Psy är medelålders, det är ovanligt. Det är annars främst unga, vackra tonåringar.

Den kommersiella musiken i Sydkorea styrs till större del av tre skivbolag. Artisterna de skapar syns inte bara i musikvideos, de syns även i dramaserier på tv, i all form av reklam och på allehanda konsumtionsprodukter.

Våren 2011 åkte Elin och Johanna till Seoul för att studera kulturen på nära håll.

– Det blev något av en kulturkrock, säger Elin och skrattar.

I musikens hemland har man ofta en idol, en grupp, som man dyrkar. Elin gillar många.

– Det är som med fotboll. Du ska bara hålla på ett lag. Det var lite som att vi kom till en fotbollsmatch iklädda flera lags färger.

En skiva k-pop går inte att köpa ens i den mest välsorterade butiken här hemma. Men Elin uppskattar att det ändå finns runt ett tusental fans i Sverige.

Den 2 november i år kommer det koreanska pojkbandet VIXX till Stockholm. Det blir den första k-gruppen som uppträder i Skandinavien.