Körfält på Lidingövägen görs om till cykelbanor

Förra veckan beslutade staden att satsa 57 cykelmiljoner på Lidingövägen.

Även på Värtavägen och Valhallavägen väntar cykelåtgärder för miljontals kronor.

Bredare cykelbanor åt båda hållen, bussfil och bättre förutsättningar för att promenera. ­Lidingövägen ska genomgå stora förändringar.

– Cykelfälten är för smala i dag. Vi ska se till att separera cyklister från bilar och gående, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Konkret innebär satsningen att ett bilkörfält tas bort och att två breda cykelbanor läggs både upp mot Tegeluddsvägen och ner mot Sturegatan. Det blir också ett busskörfält på gatan.

Kommunfullmäktige beslutade i förra veckan att satsa 57 miljoner kronor på att förändra Lidingö­vägen.

– Norra länken har minskat biltrafiken på gatorna och det är ett bra läge att göra det här. Lidingövägen försörjer cyklister från Norra Djurgårdsstaden och Lidingö, och är viktig för att öka cyklandet i regionen, säger Daniel Helldén.

Trafiken på Lidingövägen har minskat med 30 procent sedan Norra länken öppnade. Men redan till 2030 väntas lika många bilar köra på både Lidingövägen och Valhallavägen igen.

Stockholms stad hoppas dock att de nya cykelbanorna och busskörfälten ska skrämma bort många bilister i framtiden.

– Det blir mindre utrymme för bilar med de här ändringarna och bilisterna kommer därmed inte att komma tillbaka på samma sätt när de vet om detta. Dessutom kan det få fler att välja cykeln eftersom förutsättningarna blir bättre för cyklister, säger Daniel Helldén.

Även Valhallavägen och Värtavägen ska få bättre förutsättningar för cykling kommande år.

På Valhallavägen målas nu tillfälliga cykelfält upp mellan Odengatan och Drottning Kristinas väg på Gärdetsidan. På sidan ner mot Östermalm blir det fält mellan Odengatan och Grev Turegatan.

Större och mer permanenta förändringar ner till Roslagstull väntar dock, men kommer att påbörjas 2016 som tidigast.

– Vi tittar på hur man ska lösa det på bästa sätt för att få fullvärdiga cykelbanor även där, säger Daniel Helldén.

Värtavägen skulle egentligen redan ha fått dubbelriktade cykelbanor i båda färdriktningar. Lagom till hösten 2015 skulle allt vara klart, men fortfarande har inget hänt på gatan. Detta eftersom inte en enda entreprenör ville utföra planerna som politikerna klubbade förra året.

Trafikkontoret har därför tagit fram ett reviderat genomförandebeslut för Värtavägen som politikerna tar ställning inom kort.

58 miljoner kronor väntas kalaset kosta när Värtavägen får dubbelfiliga cykelbanor åt båda håll under 2017.