ANNONS

Körsbärsträden kan få ge vika för p-hus

Här ska det bli parkeringshus. Men enligt Björn Carlsson, trädgårsmästare på Plantagen, skulle träden kunna flyttas någon annanstans. ”Det går om man gör det under viloperioden, sen höst eller tidig vår”.
Här ska det bli parkeringshus. Men enligt Björn Carlsson, trädgårsmästare på Plantagen, skulle träden kunna flyttas någon annanstans. ”Det går om man gör det under viloperioden, sen höst eller tidig vår”.
Så här ska p-huset se ut.
Så här ska p-huset se ut.
Staden satsade tio miljoner kronor på att plantera körsbärsträd, som skulle bli Stockholms signum. Blott två år senare finns planer på att ta bort en del av träden – och bygga parkeringshus.
ANNONS

Sen de planterades våren 2014 har körsbärsträden i söderort hunnit växa från taniga embryon till något som i alla fall börjar likna små träd. Över fem meter höga kan de bli – om de får växa klart vill säga.

På grönytan mellan Plantagen och Nynäsvägen i Farsta – där en del av träden står – planeras nu ett parkeringshus.

– Det är möjligt att några av träden kan vara kvar. Men det känns inte som att de har så stort naturvärde. Att bevara områdets gamla ekar har högre prioritet, säger Martin Styring, planhandläggare på stadsbyggnadskontoret.

Resonemanget är intressant med tanke på att staden satsade tio miljoner kronor på körsbärslundarna. Träden skulle enligt trafiknämnden bli ”stadens signum”.

Björn Carlsson, mångårig trädgårdsmästare på Plantagen, frågar sig hur man tänkte.

– Jag tyckte det var en riktigt bra idé att det skulle bli grönt och lummigt vid bilvägarna. Det här är fågelbärsträd som får väldigt fina blommor. Om det fanns byggplaner borde de tänkt på det innan de satte dem i jorden, säger han.

Den som gick i bräschen för körsbärslundarna var dåvarande trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M). Hon häpnar när hon hör att en del av träden är hotade.

– Att Miljöpartiet vill bygga parkeringshus och ta bort träd låter som en ödets ironi. Det borde finnas andra ställen att bygga p-hus.

Ulla Hamilton säger att hon kommer att ta upp saken både med Miljöpartiet och med sina partikolleger i ansvariga nämnder.

ANNONS

– Tanken var ju att det här skulle bli en lummig plats, säger hon.

Miljöpartiets Daniel Helldén efterträdde Ulla Hamilton som trafikborgarråd och är dessutom ordförande för Stockholm Parkering, som vill bygga p-huset. Förlusten av träden uppvägs av fördelarna, menar han.

– Genom att placera p-huset här slipper man använda mark inne i bostadsområdet. P-platser behövs och huset kommer också bli en effektiv bullerskärm mot Nynäsvägen, jämfört med en dunge med körsbärsträd.

Är det inte slöseri med skattepengar att plantera träd och sen ta bort dem efter ett par år?

– När Alliansen petade ut de här träden var bedömningen att det inte skulle hända något annat på den här platsen. Men själva träden var väldigt små och kostade inte mycket per styck. Det här rör sig dessutom bara om en del av många träd som planterades på olika platser.

Trädfantasten och söderortsbon Patrik Slimane uttalade sig kritiskt om körsbärslundarna redan 2014, när Mitt i skrev om dem första gången. Han har inte ändrat uppfattning.

– Träden var ett sätt att uppfylla ett orealistiskt vallöfte. Att de redan nu kan försvinna är ett klockrent exempel på hur lågprioriterad den här trädplanteringen egentligen var, säger han.

Fakta

Fågelbär och p-hus

Perstorpsvägen, Gubbängsmotet och Fagersjö är tre av de platser där körsbärsträden, av släktet Prunus avium (fågelbär), planterades 2014.

Det föreslagna parkeringshuset är en del i utbyggnaden av området Klockelund, som ska få 500 nya bostäder. Planförslaget är på samråd till den 7 juni.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Söderort – Farsta Sköndal Gubbängen direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.