Korsningen görs säkrare

Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken på tisdagsmorgonen.
Olyckan vid järnvägsövergången i Djursholms Ekeby orsakade stopp i trafiken på tisdagsmorgonen.
Roslagsbanan fick en tung inledning på det nya året. I Vallentuna dog ett barn vid en krock mellan bil och tåg.

I Djursholms Ekeby krockade ett tåg med en bil som släpades med flera meter utmed spåret.

Nu ska SL pröva ett nytt säkerhetssystem vid den övergången.

Förra fredagen dog en 8-flicka när en personbil av oklar anledning hamnade på spåret och krockade med tåget vid en plankorsning i Ekskogen. Flickans pappa och syster, skadades lindrigt vid olyckan. Samtliga personer är hemmahörande i Vallentuna.

Just nu utreder SL, polisen och haverikommissionen olyckan. Bland annat undersöks det säkerhetssystem som gör att tåget ska bromsa automatiskt om till exempel bommarna är uppe.

Fem dagar senare vid niotiden på morgonen körde en kvinna i Danderyd sin bil in mot stan. Det snöade och bilisterna körde långsamt i kö. När bommarna gick upp vid järnvägsövergången Danderydsvägen/Ekebydalsvägen i Djursholms Ekeby, började kvinnan köra över spåret men blev stående mitt på det när bommarna gick ner igen eftersom ett nytt tåg var på väg.

Bakom henne i bilkön stod byggnadsarbetaren Gazi Kayan. Han såg att bilen blev stående mellan bommarna.

Vid järnvägs­övergången finns en skylt som upplyser: ”Är du instängd mellan bommarna kör igenom bommen”. Vid olyckan ska den skylten, enligt uppgift, ha varit översnöad.

– Jag ropade ”kör” men det var en lastbil mellan henne och mig så hon hörde inte, säger Gazi Kayan.

Han såg hur kvinnan gick ut ur bilen och att en pojke i tioårsåldern sprang bort från spårområdet. Sedan återvände kvinnan till bilen där ett mindre barn satt kvar.

Tåget tutade i ett tiotal sekunder och bromsade. Sedan smällde det och bilen släpades ett antal meter med tåget utmed spåret. Ambulans var snabbt på plats.

Enligt polisuppgifter skadades bilföraren lindrigt medan barnen klarade sig utan skador.

Gazi Kayan har flera gånger funderat över säkerheten vid järnvägsövergången där bommarna kan gå upp men sänkas cirka en halv minut senare när ytterligare ett tåg är på väg.

– Det kanske vore bättre att bommarna inte öppnas om det kommer ett tåg en halv minut senare, säger han.

En av tågpassagerarna råkade vara Lars-Henrik Larsson som den 6 januari arbetade sin sista dag som trafikchef på Roslagståg innan Arriva tog över. Att skylten var översnöad hade ingen betydelse för olyckans utgång, menar han.

– Redan på körskolan får man lära sig att man aldrig ska stanna på spåret.

Polisen som var på plats gjorde bedömningen att inget brott har begåtts, ärendet avskrevs så det blir ingen polisutredning.

Jesper Pettersson, pressansvarig på SL uppger att man planerar att pröva ett nytt säkerhetssystem vid järnvägsövergången vid Danderydsvägen/ Ekebydalsvägen samt i Frescati.

Systemet innebär att en sensor vid järnvägsövergången automatiskt sänder en stoppsignal för tåget om det finns något hinder på spåret.

– Förhoppningsvis kommer det på plats under våren, säger Jesper Petersson.

körmen det var en lastbil mellan henne och mig så hon hörde inte.” Gazi kayan vittne

Fakta

20 personer dödade på Roslagsbanan

Minst 20 personer har dödats i olyckor på Roslagsbanan på 10 år.

I Danderyd dog två pojkar, 10 och 11 år gamla, när de blev påkörda av tåget vid Roslagsbanans station i Enebyberg i juni 2004.

En man och en kvinna blev dödade på spåret vid Stocksunds station i december 2010.

En man dog sedan hans bil blivit påkörd av tåget vid Enebybergs station i augusti 2011.