Kortare kö med nya biltullarna

Tjockt med bilar på väg från Brommaplan mot Alvik en onsdagsmorgon i november. Tack vare att trängselskatt införs på Essingeleden kan det lätta något efter nyår, spår Trafikverket.
Tjockt med bilar på väg från Brommaplan mot Alvik en onsdagsmorgon i november. Tack vare att trängselskatt införs på Essingeleden kan det lätta något efter nyår, spår Trafikverket.
Den 1 januari 2016 ändras trängselskatten. I Fredhäll kommer det att kosta 30 kronor att köra upp på Essingeleden.

Det kommer i förlängningen att öka framkomligheten på Drottningholmsvägen enligt Trafikverket.

Det är en vanlig onsdagsmorgon i november och bilarna sniglar sig fram på Drottningholmsvägen mellan Brommaplan och Tranebergsbron. Avgaserna sprutar och det rullar långsamt framåt i 30 kilometer timmen.

Efter den 1 januari, då trängselskatt på Essingeleden införs, kan köerna minska något.

– Vi räknar med att fler åker kollektivt eller på andra tider i stället, säger Birger Höök på Trafikverket.

Klockan 7.30-8.30 och 16-17.30 kommer det att kosta 30 kronor att ta sig upp på Essingeleden. Under andra tider på dygnet blir taxan mellan 11 och 20 kronor.

– Ekonomin påverkar. Det finns de som väljer andra sätt att resa, säger Birger Höök.

Han bedömer att en genomsnittlig bilresa mellan Brommaplan och Tranebergsbron i rusningstrafik blir ”ett par minuter” snabbare efter årsskiftet. Även trafiken på Ulvsundaleden beräknas minska. Totalt räknar trafikverket med en trafikminskning med 10 procent på Essingeleden i rusningstrafik från och med 1 januari 2016.

– Vi har bra simuleringsverktyg och kan se vad som händer om vi gör olika insatser. Dessutom vet vi vad som hände när vi införde trängselskatten 2007, säger Birger Höök.

Stockholms trafikborgarråd, Daniel Helldén (MP), tror framför allt att cyklandet och tunnelbaneåkandet kommer att öka i och med den nya trängselskatten.

– De som fortsätter att köra bil kommer kanske att åka över Sundbyberg i stället.

Trafikborgarrådet hoppas också att fler ska ställa bilen i infartsgaraget i Råcksta.

För att underlätta cykling och kollektivåkande håller kommunen på att se över framkomligheten för busstrafiken.

– Vi ska se till att bussarna kan komma fram snabbbare genom att se över vilka hinder som finns, säger Daniel Helldén.

– Vi kommer också att ligga på landstinget så att vi kan ha kvar viktiga busslinjer.

Vad det gäller cyklingen pågår ett projekt där konsulter tittar på förbättringar av huvudstråket från Hässelby till Kungsholmen via Drottningholmsvägen och Tranebergsbron.

– Det kommer snart förslag. Det handlar om en utbyggnad av cykelbanorna så att det blir fullvärdig bredd och säkerhet, säger Daniel Helldén

Det som talar emot att trafiken kommer att lätta är den stora befolkningsökningen i Stockholm. Enligt statistik från Statistiska centralbyrån fortsätter den – och om bara fyra år kommer det att bo en miljon människor i kommunen.

Enligt en analys från Stockholms handelskammare är Brommaplan en stor orsak till köerna på Drottningsholmsvägen. Korsningen är en av landets mest trafikerade – och knutpunkter är ofta orsaken till att det blir fördröjningar och stockningar i trafiken.

Även om trängselskatten på Essingeleden kan minska antalet bilar i rusningstrafik så kommer troligen Förbifart Stockholm att påverka köerna på Drottningsholmsvägen ännu mer. Men den nya motorvägen står inte klar förrän 2025.

Fakta

Maxtaxan höjs med 45 kronor

Ändringar i trängselskatten från 1 januari:

Trängselskatt införs på Essingeleden.

Taxan för att köra in och ut från innerstan höjs.

Maxtaxan höjs från 60 till 105 kronor per dag.

Tanken är att förbättra framkomligheten och få folk att välja andra sätt att resa.

Trängselskatt tas även fortsättningsvis ut på vardagar mellan 06.30 och 18.29.