JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Kostade 50 miljoner – Västerbron måste göras om

Västerbron ska renoveras för 1,3 miljarder kronor mellan 2030 och 2040. I juni 2020 mätte staden att 12 500 cyklar passerade Västerbron en dag.

Västerbron ska renoveras för 1,3 miljarder kronor mellan 2030 och 2040. I juni 2020 mätte staden att 12 500 cyklar passerade Västerbron en dag.

Åsa Sommarström

20231118041300
20231120090159
2023-11-18
04:13
2023-11-20 09:01

Staden betalade över 50 miljoner miljoner kronor för att bredda gång- och cykelbanorna på Västerbron.

Resultatet blev på många sätt ett fiasko – dessutom måste det göras om helt.

Om några år ska Västerbron få sig ett omfattande lyft för över en miljard kronor. Men redan förra året blev brons gång- och cykelbanor (gc-banor) bredare och fick ny beläggning.

Men när banorna på östra sidan öppnade i augusti 2022 var många cyklister kritiska – gjutasfalten där de skulle åka var ojämn, stenig och fick slipas ner.

Så här såg nya beläggningen på Västerbron ut i augusti 2022. Entreprenören tvingades på egen bekostnad slipa ner det steniga underlaget.

Så här såg nya beläggningen på Västerbron ut i augusti 2022. Entreprenören tvingades på egen bekostnad slipa ner det steniga underlaget.

Olle Anrell

När den västra sidan skulle fixas till menade staden att man lärt sig av misstagen, men delar av entreprenörens arbete blev inte godkänt där heller.

Budgeten för projektet låg på 52 miljoner kronor. Men nu kan Mitt i berätta att åtgärderna som utfördes i fjol är tillfälliga.

Ville inte vänta

Politikerna klubbade breddningen i december 2021. Men parallellt pågick en utredning inför en större renovering. Resultatet från den var inget den dåvarande blågröna majoriteten väntade in.

Ett år senare kom beskedet att de yttersta delarna av bron, där gc-banorna ligger, var i så pass dåligt skick att de inom 10–15 år måste bytas ut helt.

Då var breddningen redan gjord.

– Bedömningen var att nyttan med att bredda gc-banan fram till dess var värd investeringen. Framför allt cykeltrafiken har ökat så pass mycket att den tidigare bredden på gc-banan inte var tillräcklig för dagens och det närmaste decenniets förväntade cykelflöden, säger Sam Victorin, kommunikatör vid trafikkontoret.

De yttersta delarna av Västerbron – där gång- och cykelbanan går måste bytas ut helt om 10-15 år. Den nylagda och kritiserade cykelbanan måste då göras om igen.

De yttersta delarna av Västerbron – där gång- och cykelbanan går måste bytas ut helt om 10-15 år. Den nylagda och kritiserade cykelbanan måste då göras om igen.

Mostphotos

De nya gångbanorna på bron är 1,3 meter bredare än tidigare. Cykelbanorna är 20 centimeter bredare.

När breddningen klubbades i kommunfullmäktige var Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd. Då sa han att Västerbrons konstruktion var i bättre skick än man tidigare hade trott och att större renoveringar kunde vänta om 10-30 år. SD var det enda parti som ville stoppa beslutet och vänta in den större utredningen.

Daniel Helldén (MP), tidigare trafikborgarråd i Stockholms stad.

Daniel Helldén (MP), tidigare trafikborgarråd i Stockholms stad.

Anders J Larsson (pressbild)

"Inte bortkastade pengar"

Den utredningen visade alltså senare att brons yttersta delar var i så dåligt skick att de måste rivas och byggas upp på nytt. Gc-banorna måste göras om.

Varför väntade man inte in den större utredningen?

– Vad tjänstemännen först sa var att hela bron behövde bytas, men när det undersöktes närmare visade det sig att den var i bättre skick än väntat och att större renoveringar var 10–30 år bort. Det var mycket längre än man först tänkt sig. Då gjorde vi bedömningen att breddningen var värd att göra, säger Daniel Helldén.

Med tanke på att allt måste bytas ut inom 10–15 år, skulle man väntat med breddningen?

– Även 15 år är ganska lång tid, i den bemärkelsen att vi får bra cykelflöden som Stockholm behöver nu. Jag ser det inte som bortkastade pengar.

ENKÄT: Var breddningen värd pengarna när arbetet måste göras om inom 10-15 år?

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm

Victor Malmcrona

Anders Nilsson, Kungsholmen och Södermalm:

– Nej det tycker jag inte. Det gick bra här innan också. Gångbanan var smal och ibland gick fotgängarna ut i cykelbanan, men det fungerade och man kunde cykla två i bredd då också.

– Underlaget har blivit bättre än när det var nytt, men alla cyklar ändå på delen av cykelbanan där det inte är ny asfalt. Och så cyklar många om på gångbanan för att de inte vill göra det på den nya cykelbanan. 

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen

Victor Malmcrona

Nina Bennet Crafoord, Kungsholmen:

– Det var lite svårt att komma förbi med cykeln förut, men det verkar helt sjukt att man måste göra om det. Det känns som slöseri med pengar.

– Jag har inte reflekterat om det blivit bättre än när det var nylagt. Det är alltid uppförsbacke och det kan de ju inte ändra på, haha. Det finns finare cykelbanor i stan och den här är lite guppig, men man är mest koncentrerad på att komma över.

Magnus Mcpheat, Nacka

Magnus Mcpheat, Nacka

Victor Malmcrona

Magnus McPheat, Nacka:

– Ja, det var katastrof förut. I nedförsbackarna kunde vad som helst hända. Det var för trångt och man kunde inte cykla om säkert. Det här är mycket tryggare och mycket bättre.

– Men det är inte oväntat att det ska göras om. Det är uppenbarligen inga cyklister bland de som bygger cykelbanor. Det blir ofta irriterande småfel. Cykelbanan är bättre nu än när det var nygjort, men den är inte lika bra som den skulle kunna vara.

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder).

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder).

Victor Malmcrona

Staffan Lundberg, Kungsholmen (ska flytta till Söder):

– Rent egoistiskt är det ju härligt med större plats och att man premierar fotgängare och cyklister framför bilister. Och om 10-15 år kanske man har löst frågan med billigare ytskikt. Man kan ju hoppas det för stadens ekonomi i alla fall.

– Men det har blivit bättre här på bron sedan breddningen och färre interaktioner även om vissa som jobbar med att transportera mat tar sig friheter. Jag kan se med ögat att det var skrovligare i början än vad det är nu.

Ska hålla i minst 80 år till

Västerbron är i behov av omfattande åtgärder som väntas kosta 1,3 miljarder kronor.

En första etapp sker 2024–2025. Då renoveras mittrefugen och tätskiktet runt den.

Övriga åtgärder som väntar 2030–2040 är:

Byte av brokonsoler – brons yttersta delar där gc-banan går.

Ny beläggning på väg-, gång- och cykelbana.

Nya broräcken (både kanträcken och mellan gång- och cykelbana/körbana).

Nytt tätskikt utöver det som byts i första etappen.

Betongimpregnering.

Renovering av underliggande stålkonstruktioner.

Renovering av stödmurar och landfästen.

Nytt dagvattensystem med reningsanläggning.

Källa: Trafikkontoret

Historik

Ärendet om breddning är gulmarkerat.

2016: Utredning visar att Västerbron är i dåligt skick.

2018: Trafikkontoret utreder vidare om bron ska renoveras eller bytas ut helt.

Juni 2020: Trafikkontoret får mer pengar för att utredningen. I samband med det ges ett uppdrag om att utreda om fotgängare och cyklister kan få mer utrymme.

September 2021: Beslut att bredda gc-banan fattas i trafiknämnden. Budget på 68 miljoner.

December 2021: Kommunfullmäktige godkänner breddningen. Budgeten sänks till 52 miljoner kronor eftersom bron var i bättre skick än väntat. Endast Sverigedemokraterna reserverar sig mot beslutet och vill vänta in den större utredningen av bron.

Maj 2022: Arbetet med breddning börjar. I augusti kritiseras arbetet på bron västra sida och entreprenören Dipart slipar ner beläggningen på egen bekostnad.

Vintern 2022: Arbetet på bron östra sida är klart, men staden har synpunkter även där. Dipart krävs på 14 000 kronor för felen.

December 2022: Trafikkontoret föreslår att konsolerna på bron ska bytas inom 10–15 år. Den nya gång- och cykelbanan måste då göras om.

Källa: Mitt i och Stockholms stad

OlleAnrell
08-550 552 11
VictorMalmcrona
08-550 550 57

Senaste nyheterna

Coop-butiken i Vallentuna centrum stänger den sista januari.

Coop-butiken i Vallentuna centrum stänger den sista januari.

Stefan Källstigen

Sluthandlat på Coop i Vallentuna

Nyheter

Stänger sista januari ✔ Lokalen ska renoveras ✔ "En ny hyresgäst kommer så småningom att flytta in"

Delar av Skälby spärrades av efter skjutningen den 12 januari. Detta är en genrebild tagen vid ett annat tillfälle.

Delar av Skälby spärrades av efter skjutningen den 12 januari. Detta är en genrebild tagen vid ett annat tillfälle.

Johannes Äng

Så går utredningen efter skotten i Skälby

Nyheter

Ingen gripen ✔ Åklagaren vill inte låsa sig vid teori om felskjutning

Titta upp, och du kan se fyra av vårt solsystems planeter. På bild th: Peter Linde, ordförande i Svenska astronomiska sällskapet.

Titta upp, och du kan se fyra av vårt solsystems planeter. På bild th: Peter Linde, ordförande i Svenska astronomiska sällskapet.

Mostphotos/Privat

Fyra planeter i rad – sällsynt skådespel på kvällshimlen

Nyheter

Januari bjuder på planetparad ✔ Det blir höjdpunkten: "Extra spektakulärt"

Titta upp: Januari bjuder på planetparad

Titta upp, och du kan se fyra av vårt solsystems planeter. På bild th: Peter Linde, ordförande i Svenska astronomiska sällskapet.

Titta upp, och du kan se fyra av vårt solsystems planeter. På bild th: Peter Linde, ordförande i Svenska astronomiska sällskapet.

Mostphotos/Privat

20250121162824
20250121170334
2025-01-21
16:28
2025-01-21 17:03

Just nu bjuder himlen på ett spektakulärt kosmiskt skådespel – fyra av solsystemets planeter syns samtidigt i en båge.

I flera veckor framöver bjuder natthimlen på en ovanlig föreställning: fyra av solsystemets planeter visar sig samtidigt i en båge. Venus, Mars, Jupiter och Saturnus lyser upp, synliga för blotta ögat.

– Det är fyra planeter man kan se med blotta ögat samtidigt. Sedan finns det två planeter på himlen – Uranus och Neptunus – som man behöver teleskop och kikare för att se, säger Peter Linde, ordförande i Svenska astronomiska sällskapet.

Venus leder showen

Hela uppvisningen börjar med Venus, berättar han:

– Strax efter solnedgången, om himlen är någorlunda klar, syns ett starkt ljus i sydväst – det är Venus. Ganska nära hittar man Saturnus, som är lite svagare men också i sydväst.

Venus och Saturnus sjunker sedan långsamt mot horisonten medan Jupiter och Mars klättrar högre upp på himlen. De två senare blir synliga i öster och sydost.

– Vill man fånga alla fyra planeterna samtidigt gäller det att vara ute precis efter solnedgången.

Extra magi den 1 februari

Den stora höjdpunkten? Den 1 februari runt 18-tiden. Då ansluter sig nymånen till planetparaden och skapar en tjusig vy.

– Månen kommer befinna sig mellan Venus och Saturnus. Det kommer att bli extra spektakulärt.

Att planeterna radar upp sig i en båge samtidigt är ett relativt sällsynt fenomen, förklarar Peter Linde. Det dröjer flera år till innan vi kan se något liknande, menar han.

Ett stjärnkikartips

För den som vill optimera sitt tittande rekommenderar han appen Stellarium, som finns gratis för både mobil och dator. Med den får man exakt information om var planeterna befinner sig och hur länge de syns.

MathildaNilsson
08-550 550 27