Kostsam väntan på dom om bron

Kommunen kan inte vänta på domstolens beslut om broklaffen. Arbetet behöver göras när Lidingöbanan är avstängd – sedan är det för sent.
Kommunen kan inte vänta på domstolens beslut om broklaffen. Arbetet behöver göras när Lidingöbanan är avstängd – sedan är det för sent.
Lidingö stad kan bli tvungna att lägga runt 10 miljoner skattekronor på att laga gamla Lidingöbron – till ingen nytta.

Nu hoppas kommunen att Mark- och miljödom­stolens beslut kommer innan det är för sent.

Klaffen som gör Gamla Lidingöbron öppningsbar har inte fungerat på tio år. Detta trots att den måste göra det enligt en dom i Miljööverdomstolen – för att segelbåtar ska kunna passera.

Men eftersom en ny bro ska byggas inom kort vill Lidingö stad helst undvika att laga den gamla. Redan för mer än ett år sedan begärde kommunen att domstolen skulle ompröva beslutet.

Och sedan dess har man väntat. Problemet är att om man ska arbeta med broklaffen så måste det göras nu när Lidingöbanan står stilla.

– Nu har vi varit tvungna att börja laga klaffen i alla fall. Om nu domstolen kommer fram till att bron ska vara öppningsbar kan vi inte jobba med den samtidigt som Lidingöbanan ska gå över bron utan då måste vi vara klara, säger Britt-Marie Jacobsson, projekt­ledare för den nya bron.

Klaffen beräknas kosta mellan tio och tolv miljoner kronor att laga. Två miljoner har redan lagts ut på de inledande arbetena, men den siffran beräknas öka.

– Inom ett par veckor måste vi beställa en del av de dyrare arbetena. De kommer att kosta ungefär fem miljoner. Så vi håller tummarna för att det ska komma ett beslut från domstolen före dess, säger Britt-Marie Jacobsson.

Men även om det blir ett beslut om att kommunen slipper renovera bron – och Lidingö stad stoppar bygget – kommer pengarna att fortsätta ticka iväg.

– Det är en del pengar som är låsta i bygget, till exempel personalkostnader. Även om vi slår till bromsen kommer det kosta ytterligare några miljoner.

Enligt Nacka tingsrätt, som beslutar i frågan, finns det ingen uppgift om när domen kan tänkas komma. Rådmannen som avgör ärendet har semester så det är inte troligt att det kommer ett svar under de närmaste veckorna.

Joakim Forsell ersätter tekniska förvaltningens chef Pernilla Dufström under semestern:

– Vi kan bara hoppas att det kommer ett beslut inom kort. Under tiden måste vi börja laga klaffen för att kunna bli färdiga i tid, säger han.

Hur ser ni på att Lidingö stad kan förlora flera miljoner på att bygga i onödan?

– Det är tråkigt och vi försöker förhala insatserna så länge vi kan. Å andra sidan är det inte säkert att domstolen tycker som vi i slutändan.

Förslaget på hur den nya bron ska se ut blir inte helt färdigt förr­än efter sommaren. Britt-Marie Jacobsson menar att det är viktigt att hålla nere lutningen på bron.

– Just nu letar vi underlag som visar hur lutning påverkar cyklister. Det finns ju en hög ambition om att fler ska ta cykeln.

Sjöfartsverket kräver dock en segelfri höjd på 11,5 meter, vilket skulle innebära en rejäl backe för cyklister och gående.

Fakta

Ny bro färdig 2020

Gamla Lidingöbron byggdes 1917-1926. Den segelfria höjden är 5,2 meter.

Broklaffen har varit stängd sedan 2004 eftersom bron behöver renoveras.

2006 bestämde miljödomstolen att bron ska göras öppningsbar. Miljööverdomstolen fastslog det beslutet 2008.

Lidingö stad har överklagat Miljööverdomstolens beslut.

2012 bestämde kommunfullmäktige att en ny bro ska stå klar år 2020.

Källa: Lidingö stad