ANNONS

Kraftig ökning av olyckor med mopedbilar

Collage på kraschad mopedbil och olycksskylt.
Olyckor med mopedbilar blir ofta allvarliga eftersom säkerheten i en sådan inte är att jämföra med en vanlig bil.
På fem år har olyckor där mopedbilar varit inblandade med drygt 256 procent. Vid olyckorna har fyra personer dött och nio stycken skadats allvarligt.
ANNONS

– Det här är ungdomar som kör bilar som de egentligen inte har någon utbildning för, säger Hans Löfgren, vd på Stockholms säkerhetscenter till Svt.

I Sverige finns 9 458 mopedbilar. 1 978 av dessa är registrerade i Stockholms län och är mycket vanliga i Danderyd och Täby.

Svt har tagit fram siffror på hur vanligt det är med olyckor där mopedbilar är inblandade. Statistiken visar att olyckorna har ökat med 256 procent på fem år. Från 37 olyckor 2015 till 132 olyckor 2019.

Utbildning i säkerhet

På Gillingebanan utbildas bilförare i halkkörning, det är ett krav för att ta vanligt körkort.

Efter att oroliga föräldrar larmat om den dåliga säkerheten gällande mopedbilar kan även mopedbilsförare utbilda sig i halkkörning.

Mopedbilarna kör på vägarna som vilka bilar som helst men har inte samma säkerhet. Krockskyddet i mopedbilarna är dåligt och här står utvecklingen still.

Fyra dödsolyckor med mopedbilar

Är olyckan framme kan det bli allvarliga konsekvenser. Hittills har fyra personer dött i olyckor med mopedbilar.

– Det slarvas mycket med bälten och annat, för ungdomarna har inte fått den riskförståelse som en riktig utbildning ger, säger Hans Löfgren.

ANNONS

Det här är ganska klena saker. Ser ut som bromsarna på en bättre mountainbike.

Linus Hallegren, drifttekniker

Bromsarna är mycket svagare än vanliga bilar. Kraven är på bromsarna är samma krav som ställs på en vanlig EU-moped.

– Det här är ganska klena saker. Ser ut som bromsarna på en bättre mountainbike, säger Linus Hallegren som är drifttekniker på Gillingebanan i inslaget på Svt.

Olyckor med populära mopedbilarna ökar

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.