Krångligare men säkrare tågbyten i Alvik

Resenärer kan ej längre korsa spåret utan måste ta sig en promenad till Gustavlundsvägen.
Resenärer kan ej längre korsa spåret utan måste ta sig en promenad till Gustavlundsvägen.
Den som ska byta från tunnelbanan till tvärbanan mot Sickla i Alvik kan ej längre gå över spåret vid perrongen, utan måste ta omvägar för att hamna rätt.
Krångligt tycker resenärer Mitt i pratat med. Säkraste alternativet, menar SL.

Sedan den 5 augusti i år har det varit möjligt att åka tvärbana mellan Stora Essingen och Solna utan att byta tåg i Alvik. En välkommen och efterlängtad detalj för många tvärbaneresenärer, som på grund av åratal av signalfelsdebacle varit tvungna att byta tåg i ur och skur.

Att tvärbanan nu går rätt igenom Alvik i två riktningar har dock fått en annan konsekvens som många inte räknat med. Det går nämligen inte att korsa spåret på perrongen längre, vilket innebär omvägar. Framförallt för den som ska byta från tunnelbanan till tvärbanan mot Sickla.

– Tidigare kunde man på ett smidigt sätt ta sig direkt till tvärbanan från tunnelbanan utan att behöva lämna perrongen. Nu måste man antingen gå upp för backen mot Traneberg och sen vända ner på andra sidan spåret, eller ta den långa vägen ner till Gustavslundsvägen och passera där. Både alternativen känns krångliga och omotiverade, tycker Brommabon Jan-Åke Bosell, som ofta åker på sträckan.

SL: ”Säkraste alternativet”

Anledningen till att gångvägen över spåret ej längre är tillgänglig är att det krävs större säkerhetsåtgärder nu när tågen går i två riktningar, menar SL.

– Det blir mer trafik på språren och för att garantera säkerheten både för resenärer och förare så har vi valt allt ta bort möjligheten att gå över spåren på perrongen, säger Christian Hoffmann, presskommunikatör på SL.

SL har blockerat möjligheten att ta sig över spåret vid perrongen, och nu måste resenärer ta långa omvägar.

De betongpelare som går ner mellan spåren från överliggande Drottningholmsvägen är också två bidragande orsaker till att man tagit bort gången över spåren.

– Pelarna skymmer helt enkelt sikten för förarna som skulle få svårt att se om någon plötsligt korsar spåren, säger Christian Hoffman.

Jobbar man på någon annan lösning än att resenärerna måste ta omvägar för att komma över?

– Nej det här är en permanent lösning som vi tycker fungerar bra. Det blir möjligen lite längre promenader men vi pratar inte om några särkilt långa sträckor egentligen, säger Christian Hoffmann.

Jan-Åke Bosell tycker att SL borde ha ansträngt sig mer för att lösa situationen.

– Man kunde väl haft en bom eller någon typ av signal vid passagen över spåren kan man tycka. Men det är väl bara att gilla läget och ta den långa vägen antar jag. Det är bara att konstatera att Alvik inte blev en så bra kollektivtrafiklösning som man hoppats på.

Vilken av de två vägarna kommer du välja?

– Jag blir ju illa tvungen att välja någon, och då blir det den vid Gustavlundsvägen. Det här med att gå upp för en backe känns som sagt inte motiverat, säger han.