Välj ditt område
Bilkrasch Hässelby vilalstad
Fyra personer kunde kliva ut ur bilen oskadda, enligt vittnen till händelsen.
bilkrasch hässelby villastad
Bilen plöjde ner det mesta i sin väg längs en lång sträcka på trottoaren.
Så här så det ut  i december 2015, bara meter från helgens olycksplats.
Så här så det ut i december 2015, bara meter från helgens olycksplats.

Bil kraschade vid radhus i Hässelby – igen

Nyheter I helgen kraschade en bil utanför radhusen på Sandviksvägen i Hässelby villastad.
Det är den fjärde liknande incidenten på platsen de senaste åren, och nu har boende tröttnat.
– Det är bara ren tur att ingen blivit påkörd och skadad, säger Magnus Karlsson, som bor i området.

I fredags kväll vid halv tio-tiden satt Magnus Karlsson med sin familj och tittade på tv i radhuset på Sandviksvägen i Hässelby villastad, när han plötsligt hörde ljudet av skrikande bildäck, smällar, brak och krossat glas utanför fönstret. När han tittade ut kunde han se att en bil hade kört upp på cykelbanan utanför radhuslängan, och kraschat in i flera buskar, träd, lyktstolpar och ett staket.

– Jag sprang ut för att kolla vad som hänt och möttes av förödelsen. Det rykte om bilen och alla krockkuddar var utlösta, men föraren och  passagerarna hade klivit ut och tycktes vara oskadda, säger han.

Bilen har kört längs med Sandviksvägen söderifrån, och på något vis lämnat vägbanan i kurvan, sladdat upp på trottoaren där den plöjt ner det mesta i dess väg innan den till sist stannade, endast ett par meter från entrén till ett av radhusen.

– Den måste ha kört oerhört fort alltså. Det är 50 km/h som gäller på den här vägen men vi tror att den måste ha kört någonstans mellan 130 och 150 km/h, säger Magnus Karlsson, och tillägger:

– Bara någon timme innan bilen körde upp på trottoaren cyklade en flicka runt där. Det är bara ren tur att ingen blivit påkörd och skadad.

Det är inte första gången en olycka sker på platsen. I december 2015 berättade Lokaltidningen Mitt i om en bil som kraschade in i ett av radhusen på nästan precis samma plats. I juni 2009 mejade en bilist ner ett staket, körde på en bil och kraschade in i ett garage i området, och tidigare samma år kraschade en bil rakt in staketet till handelsträdgården som låg där de nu drabbade husen ligger i dag.

Trots att vägsträckan av allt att döma är en olycksdrabbad sådan har kommunen inte gjort några förebyggande åtgärder.

– Och då har vi i grannskapet ändå legat på dem flera gånger. Det är bedrövligt, säger Magnus Karlsson.

– Man kan ju tycka att någon typ av farthinder vore rimligt.

Enligt trafikkontoret har man, olyckorna till trots, ingen inplanerad åtgärd på platsen inom den närmaste tiden.

– Vår grundåsikt i frågan är att trafikanter och bilförare ska ta sitt ansvar och förhålla sig till de regler som finns, säger Ola Eriksson, presstalesperson på Trafikkontoret i Stockholm.

Just den här vägsträckan drabbas ofta av avåkningar och olyckor. Varför gör ni inget åt det?

– Dels är det busstrafik på platsen vilket gör det svårare att anlägga fartgupp och liknande. Och skyltar som varnar om en skarp kurva eller liknande är inget som normalt används i tätbebyggda områden.

Några farthinder tycks alltså inte vara aktuella på platsen. Däremot planerar man att sänka den högst tillåtna hastigheten på sträckan i framtiden.

– Det finns en övergripande hastighetsplan för Hässelby där Sandviksvägen finns med. Det planeras för en sänkning från 50 till 40 km/h, säger Ola Eriksson.

Den planerade hastighetssänkningen kommer att ske tidigast 2019.

Föraren till bilen som krockade i fredags misstänks för rattfylleri, narkotikabrott och vårdslöshet i trafik. Enligt polisen klarade sig alla i bilen med lindriga skador.

Din bästa Stockholmsguide

Fler nyheter från Hela Stockholm

Reportage

Vargen tog hennes bästa vän

Trafik

Efter fyra dödsolyckor – nu breddas sträckan

Tjejer på spinning, träningscykling på gym
Insändare

”Sluta kommentera min kropp”

Sport

Sportsvepet: Bullerbråk, rally och glädjerus

Nyheter

35 000 löpare intar Södermalm i helgen

Stockholm fotomaraton, Tove Voss och Emil Gyllenberg
Nöje

24 bilder på 24 timmar – dags för fotomaraton