Lars kräver stopp för p-avgifter i söderort

collage-p-avgifter
Lars Svärd (M) bor i Mälarhöjden och anser inte att det varit problem med p-platser där.
Hägerstensmoderaten Lars Svärd överklagade p-avgifter på 193 gator i Hägersten. Länsstyrelsen avslog överklagan men meddelade inte Lars. Nu har han överklagat till Transportstyrelsen.
– Självklart ska det vara lika i söderort och Bromma, säger han.

Mitt i  har berättat om Brommabon Jan Söderström som överklagade parkeringsavgifter på 289 gator Bromma och fick rätt. Strax före jul meddelade Transportstyrelsen att p-avgifterna på de aktuella gatorna i Bromma skulle tas bort med omedelbar verkan. Skälet var att staden inte tillräckligt utrett och motiverat varför de behövs.

Parkeringsavgifter infördes även i stora delar av söderort under 2017. Syftet var att öka framkomligheten på gatorna. Trots att både söderort och Bromma ingick i den nya gatuparkeringsplanen påverkas inte söderort av Transportstyrelsens beslut, vilket Mitt i berättade i förra veckan.

– Just den här domen får ingen egentlig betydelse för söderort. Den handlar om Bromma och de specifika gatorna, sa Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

Han får mothugg av Lars Svärd (M), som bor i Mälarhöjden och är ledamot i kommunfullmäktige och Hägerstens stadsdelsnämnd.

– Jag tycker att det är beklagligt. I likhet med Transportstyrelsen anser jag att en reglering av trafiken ska göra där det föreligger problem med parkering, men på flertalet av de gator som jag överklagade finns det inga sådana problem.

Har överklagat till Transportstyrelsen

Lars Svärd överklagade p-avgifterna på 193 gator i Hägersten hösten 2017. Han hörde dock inget ifrån länsstyrelsen.

När jag läste om beslutet i tidningarna ringde jag länstyrelsen  i mellandagarna. Då fick jag redan på att de avslagit min överklagan i februari.

Lars Svärd (M), Mälarhöjden.

– Jag trodde i min enfald att de avvaktade Transportstyrelsens beslut för ett prejudikat. När jag läste om beslutet i tidningarna ringde jag länstyrelsen  i mellandagarna. Då fick jag redan på att de avslagit min överklagan i februari 2018, säger han.

Lars Svärd överklagade då beslutet direkt.

– Överklagan ska göras senast tre veckor efter att man har tagit del av beslutet. Men eftersom jag inte har gjort det förrän nu har jag inte kunnat överklaga tidigare.

Nu kan Lars Svärd bara avvakta och se hur Transportstyrelsen ställer sig till det.

”Samma regler borde gälla i söderort och Bromma”

Lars Svärd anser dock att staden borde ta bort p-avgifterna i söderort.

Självklart ska samma regler gälla i söderort, enligt kommunallagen ska alla medborgare behandlas lika.

Lars Svärd.

– Det är samma beslut som ligger till grund för införandet av parkeringsavgifter i alla stadsdelar. Transportstyrelsen kan bara pröva de gator som överklagats, men jag är övertygad om att de skulle komma till samma slutsats när det gäller gator i söderort. Självklart ska samma regler gälla i söderort, enligt kommunallagen ska alla medborgare behandlas lika, säger han

Lars Svärd påpekar att en trafikreglering ska göras där det behövs – och att det då kan vara aktuellt med p-förbud eller tidsbegränsad parkering – men att han är emot ett generellt beslut om parkeringsavgifter.

– Vid Älvsjö station har det varit problem att gatorna använts som infartsparkering. Där har man infört p-skiva och en timmes parkering och kommit till rätta med problemen.

Enligt Daniel Helldén är områdena olika till sin karaktär, att Brommas ”villamatta” saknar motstycke i söderort.

– Jag bor i Mälarhöjden och det tycker jag är ett ganska stort villaområde. Vi har inga problem med parkering här och ändå har man infört p-avgifter på alla gator, säger Lars Svärd.