Täby kräver miljonvite efter skolskjutskaoset

Familjen Unevik tvingades själva hitta lösning för dottern efter Sverigetaxi-kaoset.
Familjen Unevik tvingades själva hitta lösning för dottern efter Sverigetaxi-kaoset.
Problemen med försenade och uteblivna skolskjutsar i Täby har fortsatt. Kommunen kräver nu Sverigetaxi på miljonvite.
– Totalt för året är det mer än 1 miljon kronor i vite och vi har skickat krav till Sverigetaxi, säger Patrik Forshage, utbildningschef i Täby kommun.

Täby kommun planerar nu för att avsluta avtalet med Sverigetaxi, som har hand om skolskjutsar. Problem under våren eskalerade efter höstens skolstart och klagomålen har sedan fortsatt komma in i en stark ström, enligt Patrik Forshage, utbildningschef i Täby.

– Vi såg en markant försämring vad gäller både förseningar och uteblivna körningar och andra typer av allvarliga incidenter.

Förare ska ha lämnat barn på fel ställe

Patrik Forshage förklarar att kommunen krävt vite när skolskjutsen varit kraftigt försenad eller bilar helt uteblivit. Han säger att det också har förekommit avtalsbrott när barn lämnats av ensamma och vid tillfällen när elever har körts till fel ställe.

– Det har hänt vid ett par tillfällen. Det har också hänt att barn, som ska lämnas från hand till hand, att det alltid ska finnas någon där och ta emot barn, har lämnats ensamma utanför en byggnad, berättar Patrik Forshage.

Har du varit med om några liknande problem med skolskjutsar tidigare?

– Det här är exceptionellt.

Vad har Sverigetaxi gett för förklaring?

– Vi har inte fått någon riktig förklaring. Man har hänvisat till att de har haft brist på bilar eller att de bilar som är dedikerade har varit på fel ställen eller andra ställen. I vissa fall har vi sådana krav att det ska vara en och samma förare utifrån de behov som ett eller flera barn har. När inte den föraren har dykt upp har vi hört oss för hos Sverigetaxi. Då har vi fått förklaringen att de har befunnit sig i andra delar av länet.

Ny upphandling av skolskjutsar

Trots allvarliga problem löper avtalet med Sverigetaxi på fram till sommaren. Täby kommun har, enligt Patrik Forshage, startat processen för att upphandla skolskjutstjänsten på annat håll. Kommunen kom fram till att det inte var en bra lösning att akut bryta avtalet för då hade alla barn som behöver skolskjuts drabbats, säger han.

”Total ångest varje gång”

Mitt i Täby har tidigare skrivit om familjen Unevik, som hela hösten kämpade för att deras dotter Liv ska ha fungerande skolskjuts. Liv är 13 år, född med svåra hjärnskador och har diabetes och eftersom hon inte själv kan kommunicera är hon garanterad en fast förare.

– Det är 20 minuter av totalt ångest varje gång hon åker med någon ny till skolan, beskrev mamma Malena Unevik situationen, när tidningen träffade dem i höstas.

Familjen Unevik hittade till slut själva en lösning som känns trygg. Ola Unevik är kritiska till bristen på hjälp från Sverigetaxi.

– Det föll sig så att vi lyckades lösa det själva. Vi hade en bekants bekant som tog sig på att köra morgonturerna så mycket han kan. Han kör åt Sverigetaxi,  förklarar Ola Unevik.

Rättvist om fakturor

Utbildningschef Patrik Forshage berättar att kommunen har hög prioritet på att hitta individuella lösningar för familjer som känt stor otrygghet.

– Varje dag förväntar vi oss att Sverigetaxi lever upp till avtalet även för de familjerna, men vi har också en plan B, förklarar Patrik Forshage.

Täby kommun har förutom att framföra viteskraven också klagat på att Sverigetaxi fakturerat för högre belopp än avtalet medger. Detta har lett till en parallell rättstvist. Mitt i Täby har sökt Sverigetaxi för en kommentar till de nya viteskraven och rättstvisten, men företaget har valt att inte kommentera.

”Då vi befinner oss i en tvist med kommunen vill vi i dagsläget inte kommentera detta”, svarar Frederick Scholander, marknadschef på Sverigetax i ett skriftligt meddelande.

Fakta

Sverigetaxis 300 misstag

Täby kommuns viteskrav mot Sverigetaxi efter problemen med skolskjutsar uppgår till 1 051 000 kronor under år 2016.

Totalt handlar det om 292 avvikelser under året, försenade bilar, uteblivna bilar, händelser där barn lämnats av ensamma trots avtal om hand till hand-överlämning samt utebliven kringservice såsom att en helt ny förare har dykt upp trots att barnet är garanterad en fast förare på grund av sina särskilda behov.

Flest klagomål kom in i början av höstterminen, över hälften av alla avvikelser skedde 18 augusti-30 september.

Källa: Täby kommun