De här gatorna vill ni att nya Solnavägen ska likna

Sunset Boulevard, Hollywood.
Sunset Boulevard, Hollywood.
Kreuzberg, Berlin.
Kreuzberg, Berlin.
Götgatan, Stockholm.
Götgatan, Stockholm.
Champs-Élyssés, Paris.
Champs-Élyssés, Paris.
Oxford Street, London.
Oxford Street, London.
Karlavägen, Stockholm.
Karlavägen, Stockholm.
Unter den Linden, Berlin.
Unter den Linden, Berlin.
I förra veckan skrev vi om den askungeförvandling som snart väntar Solnavägen. Men, från ful ankunge till... ja, vadå? Vi bad er läsare tipsa oss om gator som kunde tjäna som inspiration.

Vi kan konstatera att det spretar rätt rejält bland de förslag som kommit.

En sak har de i alla fall gemensamt – de utgör genuina stadsgator med arkitektur i kvartersstil.

En del tänker STORT och hoppas på något i stil med Champs-Élysées i Paris, Sunset Boulevard i Hollywood, Oxford street i London eller 57th street i New York.

En del söker sig inte längre bort än Södermalm där Götgatan, Ringvägen och Hornsgatan är favoriter.

Många lockas även av tanken på att låta den tyska huvudstadens gator stå förebild.

”Solnavägen som Schönhauser Alle. Man blir fan i mig lite gråtfärdig. Tänk om. Det vore rätt underbart. Men Granfalk har nog inte Prenzlauer Berg i rockärmen…”, skriver Fredrik.

Han får medhåll i kärleken till den kända Berlingatan.

”Säger också Schönhauser Alle. Beviset för att en gata som ligger så off kan vara så levande”, skriver Thomas.

Mattias vill även låta bygga ut kollektivtrafiken i Berlinsk stil.

”En annan favorit är Gitschiner Strasse/Skalitzer Strasse i Kreuzberg. Tänk Solnavägen med en upphöjd spårväg i mitten och med en cykelbana under. Dra spårvägen från St Eriksplan till Arenastaden så har vi löst ett angenämt problem med en dyr gul linje”, skriver han.

Andra kommenterar idén om att ha nivåskillnader på trottoar, cykelbana och gata.

”Apropå Jerker Söderlinds vurm för Köpenhamnsmodellen så heter den det just för att den passar så bra i Köpenhamn. Den som försökt att snöröja på trottoarer och cykelbanor med nivåskillnader vet varför modellen fungerar så bra i en stad där det sällan snöar. Annars är Jerkers tankar och idéer om den nya Solnavägen både lockande och kloka”, skriver Camilla och fortsätter:

”Jag promenerar in till Stockholm på Solnavägen fyra dagar i veckan och tycker att den är trivsam redan idag. Vi får hoppas att vår enda köfria pulsåder till huvudstaden inte blir föremål för trafikfientliga krafter av den typ som härjat på Landsvägen i Sundbyberg!” avslutar hon.

Petra, som bor intill vägen, menar att intresset hittills varit ”milt” från stadens sida att göra något åt den ökande trafiken.

”Det känns lite förvånande att Granfalk vill satsa på att utveckla ”nya” gator till promenadstråk när intresset för att förvalta miljöer vi redan har uppenbarligen är litet.”, skriver hon.

Detaljplanearbetet med nya Solnavägen väntas sätta igång under våren.