P-platserna ska bli färre och böterna högre

Linus Rydberg parkerar ofta i Vasastan på kvällarna i jobbet och har nästan alltid svårt att hitta plats.
Linus Rydberg parkerar ofta i Vasastan på kvällarna i jobbet och har nästan alltid svårt att hitta plats.
Vi blir allt bättre på att parkera rätt.

Ändå betalar vi mer i böter till staden.

Trots det ska platserna bli färre och böterna högre.

Att hitta en parkering i innerstan kan vara en frustrerande historia. Det vet mäklaren Linus Rydberg som Lokaltidningen Mitt i träffar efter ett möte i Röda bergen.

– På kvällstid när jag oftast parkerar är det värst. Ibland är det nästan bättre att ta en bot och hinna till sitt möte, säger han.

Sara Karlsson som bor i närheten håller med.

– Det är jättesvårt att hitta parkering och de som lappar är jättestränga. Är du en meter fel blir det böter. En månad fick jag fyra stycken, säger hon.

Faktum är att mer och mer pengar i p-böter kommer in till staden. Första halvåret i år var siffran 262 miljoner kronor – det är 50 miljoner kronor mer än man budgeterat och betydligt mer än i fjol. Det trots att vi blir bättre och bättre på att parkera rätt, enligt stadens egna stickprovskontroller.

Förklaringen är att de som väl parkerar fel gör det på ett grövre sätt – alltså i trafikfarliga situationer eller på platser med stoppförbud. Det gör att snittsumman per bot stiger och också totalsumman staden drar in.

– Såvitt jag vet har att göra med att det finns färre platser över eftersom det är fullt, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Han presenterade för två veckor sedan stadens nya budget. Och i den framgår att parkeringsplatserna kommer att fortsätta att minska i innerstan. Satsningar som cykelparkeringar på gamla bilparkeringsplatser och att stombussarna ska ta sig fram snabbare gör att p-platserna får stryka på foten.

– Det finns ett begränsat utrymme på gatan och vi ska prioritera framkomligheten för cyklar och bussar. Men nyttotrafiken och bilar ska också fram. För att göra det måste vi ta bort p-platser. Gatorna ska användas för transporter, inte stillastående bilar, säger han.

Vad är slutmålet enligt dig?

– Målet är att minska biltrafiken, men jag tror inte att bilen försvinner helt från stan. Bilen kommer att behövas. Men de andra trafikslagen ska ha förtur.

Och samtidigt som platserna blir allt färre kan det kosta mer att parkera fel i framtiden.

Mitt i har tidigare rapporterat att staden vill få möjlighet att höja maxbeloppet för de värsta p-synderna från 1000 kronor till 1500 kronor. Men för det behövs en lagändring på riksplanet. Det arbetet fortsätter, enligt Daniel Helldén.

– Priserna för parkering kontra böter närmar sig varandra och det är orimligt.

Fakta

Färre botar – mer pengar

Under årets första åtta månader utfärdades 333 252 parkeringsbotar i Stockholm, cirka fyra procent färre än samma period 2014.

Samtidigt höjdes snittkostnaden kraftigt för de som faktiskt parkerade fel. Orsaken är bristen på p-platser, enligt staden.

Men de flesta parkerar ändå rätt. i stadens stickprovskontroller under januari till maj i år stod 86,2 procent av bilarna rätt. Det är den högsta siffran på tre år.