Hysch-hysch kring nya konsten på Östermalm

Engelbrektsplan.
Engelbrektsplan.
2011 stod här hyenor som käkade Slitz-brudar, men de togs bort av trafikkontoret. Nu blir det ett mer rumsrent verk som stärker banden till Finland.
– Det flyttar fan inte på, det väger sina modiga ton, säger chefen för Stockholm konst, Mårten Castenfors om verket som invigs snart.

En vecka 2011 var konsten på Engelbrektsplan vid Humlegården på mångas läppar. Från ingenstans hade det här dykt upp Stureplanshyenor.

Skulpturerna var konstnären Olabos kommentar till bratskulturen och ett allt mer segregerat samhälle; hyenorna livnärde sig, enligt konstnären, på Slitzbrudar från förorten, och led av inavel. Men hyenorna beslagtogs av trafikkontoret eftersom konstnären saknade tillstånd.

Nu kommer det, under mer organiserade former, dyka upp ny konst här. På fredag hålls invigningen för det officiella verket ÅR TAL. Men i det digra pressmeddelandet som gått ut om invigningen står inte en rad om vad verket föreställer.

– Det är lite hysch-hysch, säger Mårten Castenfors. Men jag kan berätta att det är stora granitblock som är som bänkar. Sen är det årtal inhuggna i dem och de bildar ett sammanhang som relaterar till banden mellan Sverige och Finland.

Och verket är permanent?

– Ja, det flyttar vi fan inte på. Stenarna väger sina modiga ton.

Varför är det inte hyenorna som står här istället?

– För det första så finns de inte längre och för det andra så var de bräckliga. Det är hårt ute i den offentliga miljön. Sen är det inte bra när folk ”tar” det publika rummet på det sättet. Nån jävla ordning får det vara.

Verket är gjort av konstnären Marja Kanervo och är en del i projektet Finland 100. Det är som bekant hundra år sedan Finland blev en självständig stat. Inom ramen för projektet kommer ett verk av en svensk konstnär invigas i den centrala gatukorsningen Skillnaden i Helsingfors.