Krisig höst för postutdelningen i Tullinge

Postutdelningen i Tullinge har varit bristfällig den senaste tiden, och brevbärarna har tvingats jobba över för att hinna med.

Nu pressas Postnord att komma tillrätta med problemen.

Susanna Öberg i Tullinge väntade på tre brev för ungefär en månad sedan, men inget kom fram.

– Det är ingen ordning. Det var bland annat ett läkarbesked och det har inte kommit fram trots att det postades för flera veckor sedan, säger hon.

Enligt flera personer med god insyn i verksamheten beror problemen bland annat på att man i våras förändrade sättet att sortera post, vilket gett längre utdelningssträckor och mer för brevbärarna att dela ut. En person berättar att brevbärarna i Tullinge dessutom har varit underbemannade och fått arbeta mycket övertid för att hinna med.

– Är det mycket post eller om någon är sjuk så går det inte. Posten har nog lämnats outdelad minst en gång i veckan i genomsnitt.

Erik Fogelström, produktionsområdeschef på Postnord, framhåller att det finns fler aktörer som hanterar post, men berättar att sjukskrivningar och personal som sagt upp sig har inneburit övertidsarbete och i vissa fall problem med utdelningen för Postnord.

– Vi har haft en personalbrist tidigare som vi rättat till. Det handlar om att rekrytera och att rekrytera rätt, säger Erik Fogelström som poängterar att övertid ibland måste användas vid störningar i produktionen men inte bör ske under längre perioder. Han anser att problemen var som störst efter sommaren, att läget nu är stabilt och att kundsynpunkterna minskar.

Post- och telestyrelsen som bevakar elektronisk kommunikation och post i Sverige satte redan i juni press på Postnord att komma till rätta med problemen i Tullinge och kommer att följa utvecklingen eftersom man fortfarande inte ser att alla åtgärder har gett effekt.

– Det får inte vara så tunt bemannat att man får sådana problem så fort någon blir sjuk. Det är bra att man visar att man förändrar sig men vi släpper det inte bara sådär, säger enhetschefen Olof Bjurö.