Hård kritik mot Attendo efter självmordsförsök

Äldreboendets bristande rutiner kan ha ökat risken för självmordsförsöket.
Äldreboendets bristande rutiner kan ha ökat risken för självmordsförsöket.
En patient försökte ta livet av sig på ett av Attendos äldreboende. Enligt anmälan som Attendo själva gjort till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, saknades vårdplan trots patientens uttalade självmordstankar.
– Det är bara att beklaga, säger Makan Afshinnejad, Attendos presschef.

Tidigt en morgon försökte en patient på äldreboendet Postiljonen i Svedmyra begå självmord. Det framgår av en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, som Attendo gjort mot sin egen vårdinrättning.

Detaljerna i anmälan är maskade men efter det misslyckade självmordsförsöket ska patienten ha sagt:

– Jag gjorde det, jag hoppade.

Ambulans var snabbt på plats och förde patienten till traumaenheten på Karolinska sjukhuset som kunde rädda patientens liv.

Ingen vårdplan trots uttalade självmordstankar

Vad som inte var på plats var en plan. Varken en hälsoplan för den här patienten gällande psykisk sjukdom eller bedömning av självmordsrisk trots dennes dokumenterade depression och uttalade självmordstankar.

Inte heller rutiner, riskbedömningar eller handlingsplaner fanns för hur verksamheten generellt ska arbeta med sådana här frågor.

Bristerna ökade självmordsrisken

Bristerna beskrivs som allvarliga och kan enligt anmälan ha förvärrat patientens tillstånd och ökat ”risken för att detta suicidförsök genomfördes”.

Det är bara att beklaga

Makan Afshinnejad

Vårdinrättningen drevs vid självmordsförsöket av privata vårdföretaget Attendo men överlämnades i enlighet med en tidigare överenskommelse till Stockholm stad den 30 oktober.

– Det här är oerhört olyckligt, och vi kan ju bara konstatera att den enda orsaken till att det här överhuvudtaget kunnat inträffa var att det inte fanns några rutiner för personer med psykisk ohälsa, säger Makan Afshinnejad, presschef på Attendo.

Hur kan det ha varit så?

– Det är bara att beklaga och vi är naturligtvis självkritiska. Det som inte får ske har skett. Det har funnits vissa muntliga rutiner men de behöver bli bättre och mer formaliserade.

Hur ser det ut på era andra vårdinrättningar?

– När en olycka sker så gör vi en genomgång och hittar vi brister försöker vi se till att åtgärda dem. Vår bedömning är att vi generellt håller hög standard.

Varför krävs det en olycka innan ni gör en genomgång?

– Återigen, vi har väl upparbetade rutiner, men i det här enskilda fallet har vi brustit.