Efter kritik – nu får bussarna vinterdäck

Här är däcken de flesta bussarna har. Räfflorna är för grunda för nordiskt vinterväglag.
Här är däcken de flesta bussarna har. Räfflorna är för grunda för nordiskt vinterväglag.
Två månader efter intern kritik får Arrivas bussar i Stockholm rejälare vinterdäck.

- Att påbörja däckbyte i mitten på januari är ju helt vansinnigt, säger en förare.

Enligt källor med insyn har Arriva försatt såväl förare som resenärer i fara genom att köra på däcken som inte hållit måttet.

De däck man kört med tidigare under vintern är förvisso godkända som vinterdäck. Men vintern 2016-2017 har visat sig tuff ur vädersynpunkt. Det är därför, förklarar Arriva, som man fattat beslut om att byta till ett däck av varianten ”Extreme”, som lämpar sig bättre för vinterväglag.

Alla Arrivas bussar i Stockholm ska förses med denna däcktyp är planen. Detta på grund av att man ska kunna flytta bussar mellan olika områden.

”Dock är det i norrort som behovet för dessa däck just nu störst. Det har varit mer halt än vanligt i år och när det är mycket halka är det normalt förfarande att uppgradera vinterdäcken ytterligare”, skriver Arrivas kommunikatör, Anna Rydne i ett mailsvar till Mitt i.

Förare: Däck håller inte måttet

Enligt förare som Mitt i pratat med har det dock länge varit uppenbart att däcken inte hållit måttet i vintervädret. Förare upplever att de utsatt både andra och sig själva för fara i halkan.

De menar också att detta påverkat trafiken genom förseningar och avåkningar. Framförallt där Arrivas bussar kör ersättningstrafik när Roslagsbanans Kåstagren är avstängd.

Kritiker menar att Arriva kunde ha planerat bättre. Både Roslagsbanans avstängning och de svåra förhållandena för busskörning vintertid, speciellt på landsortsvägar, har länge varit välkända. Arrivas ledning menar dock att däckbytet skett enligt företagets rutiner.

”Om det blir väldigt halt kan man dock ta beslut om att sätta på extra grovmönstrade däck, så som vi nu gjort. Det är inte alla vintrar som det blir så halt som i år. Detta är alltså en beslutsgång enligt fastställda rutiner”, skriver Anna Rydne.

Efterfrågar rejälare däck

Men Mitt i har tagit del av information som visar att ett byte till rejälare däck efterfrågats internt långt tidigare – redan i november när Stockholm lamslogs av vinterns första snökaos.

– Att påbörja däckbyte i mitten på januari är ju helt vansinnigt! Det kommer att ta några veckor tills alla 250 bussar fått andra däck och vid det laget ligger det värsta vädret bakom oss. Anledningen till varför man ljuger idag kan bara förklaras utifrån vetskapen att man har fel däck för snöbelagda vägar i kombination med oerfarna förare bland annat på smala hala vägar i södra Roslagen och man vill inte oroa resenärer eller SL, säger en förare.