Kritik mot dålig information om vattenläckan

Värmdö kommuns nya sms-tjänst är tänkt att ge viktig info snabbt. Nu riktas kritik mot att det i vissa fall tog sju timmar innan Värmdöborna fick information om torsdagens vattenläcka.

Värmdö kommuns nya sms-tjänst gör att alla med en mobiltelefon kan ta del av viktig samhällsinformation. Tjänsten köptes in efter höstens problem med vattnet som bekräftades ha koliforma bakterier. Under torsdagen sattes tjänsten på prov, då en stor vattenläcka inträffade i Betskede vid 01-tiden på natten.

LÄS OCKSÅ: Tusentals utan vatten i Värmdö

Nu riktas dock kritik mot att det i vissa fall tog sju timmar för sms:en om vattenläckan att nå Värmdöborna.

Först efter kl 8 kommer ett SMS från kommunen? Är detta OK?” är en av alla kommentarer på sociala medier.

”Många verkar inte ha fått informationen”

Mikael Lindström (S), oppositionsråd, tycker att tjänsten inte fungerar som den ska.
– Det tar för lång tid för informationen att nå ut till medborgarna. Det var likadant senast när vattnet var förorenat. Då krävde vi nya rutiner och en sms-tjänst infördes, men många verkar inte ha fått informationen nu och den kom sent, säger han. 

Socialdemokraterna kommer nu att lyfta frågan igen på kommunstyrelsens möte nästa vecka för att än en gång diskutera hur krisorganisationen i Värmdö kommun fungerar och vilka åtgärder som ska vidtas för att säkerställa värmdöbornas hälsa och säkerhet.

LÄS OCKSÅ: