Kritik mot att planerna på Spårväg city dröjer

Om spårväg City byggs kommer det att kunna åka spårbundet ända från Gåshaga till Djurgården.
Om spårväg City byggs kommer det att kunna åka spårbundet ända från Gåshaga till Djurgården.
Ett besked om huruvida Spårväg City och Lidingöbanan kommer att kopplas ihop dröjer. Något som upprör flera av öns politiker, eftersom det blir svårt att fatta beslut i framtida frågor som rör kollektivtrafiken.

Förra veckan kom Alliansen och Miljöpartiet i landstinget med ett gemensamt besked om Stockholms kollektivtrafik. Zonsystemet slopas och priset på SL-kortet kommer att höjas, först med 40 kronor till kommande årsskifte, sedan med 3,3 procent år 2018 och 2019.

Prishöjningen ska bland annat ge pengar till ett fortsatt arbete med Spårväg City.

Men de tidigare planerna på att bygga ut spårvägen för att så småningom koppla ihop den med Lidingöbanan i framtiden lär dröja. Bland annat handlar det om huruvida det finns politiskt stöd i kommunerna, enligt trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

– Vi beslutade redan 2014 att skjuta Spårväg Citys eventuella sammankoppling med Lidingöbanan på framtiden. Spårväg City är ett kostsamt miljardprojekt där det finns många frågetecken om hur och när det här i så fall kan ske. Dessutom måste det matchas upp med reseunderlag och bostadsbyggande, säger han.

Enligt trafiklandstingsrådet är de spårvagnshallar som byggs vid Aga främst till för Lidingöbanans vagnar.

– Oavsett om och när det blir aktuellt med en eventuell förlängning av Spårväg City så behöver Lidingöbanans vagnar en ny depå. På kort sikt byggs de för att försörja Lidingöbanans vagnar sen får vi se vad som händer, säger han.

Sammantaget finns det alltså inte några planer eller ambitioner i närtid att bygga ut spårvägen till Norra Djurgårdsstaden och Lidingö, utan det får bli föremål för framtida diskussioner, enligt Tamsons.

Att beskedet om en eventuell förlängning av Spårväg city dröjer är det flera politiker på Lidingö som är kritiska till. Kommunalrådet Carl-Johan Schiller (KD) är en av dem.

– Jag är mycket kritisk till att vi inte kommer vidare i det här projektet. Att landstinget skjuter beslutet framför sig är inte bra, det ställer till det både för Lidingö och för Stockholm. Det blir väldigt svårt att ta beslut i andra frågor, så som brobygge och Sverigeförhandlingarna, när vi inte vet förutsättningarna, säger han.

Enligt Schiller saknas det ett helhetsansvar om hur medborgarna i framtiden ska åka kollektivt till och från Lidingö.

– Vi har ju avtal med landstinget om att Spårväg City kommer att byggas, vilket beslutades samtidigt som det stod klart att spårvagnshallarna skulle byggas på Lidingö. Det ska inte gå till så här när det är skattebetalarnas pengar som utnyttjas, vi jobbar trots allt för samma medborgare, säger Carl-Johan Schiller.

Även Patrik Buddgård, gruppledare för Centerpartiet på Lidingö, är kritisk till att besked om spårvägen dröjer.

– Det viktigaste är att få till sammankopplingen mellan Spårväg City och Lidingöbanan annars ödslar man bort massa skattepengar. Bygget av Agadepån tillsammans med upprustningen av Lidingöbanan har kostat omkring 1,75 miljarder kronor så det är mycket pengar som redan är investerat i det här, med målet att det ska bli en sammankoppling. Sen behöver vi även ett besked för att kunna ta ett välgrundat beslut om hela Sverigeförhandlingsfrågan, säger han.

Thomas Bengtsson, gruppledare för Miljöpartiet, tycker däremot att den viktigaste frågan är en eventuell tunnelbana till ön.

– Det viktigaste nu är att vi får till en överenskommelse om tunnelbanan till Lidingö centrum. Sen vore det förstås bra om Spårväg City blev byggd, men det är ju utanför Lidingö så det är inte vårt huvudsakliga fokus, säger han.