Kritik mot förslaget att skrota busslinjer

Nu får förslaget om att lägga ner busslinjer på Lidingö kritik även från landstinget.

Samtidigt tjänar numera Keolis mer pengar ju fler som åker buss.

Förr beräknades ersättningen på antal körda mil, men när ett nytt avtal nu testas blir det viktigare för Keolis att locka fler resenärer till bussarna. Keolis kommer att följa vilka bostadsområden på ön som växer, jobba med miljön, informationen och turtätheten.

– Tanken är att det ska leda till ökat resande och mer nöjda kunder, säger Lars Romney, affärsområdesansvarig på landstingets trafikavdelning.

Keolis får i och med det nya avtalet större ansvar för att själva styra hur busslinjerna ska gå, även om det finns krav på en viss grundtrafik.

Mitt i Lidingö Tidning har tidigare berättat om Keolis förslag på nya busslinjer från 2015. I förslaget försvinner linje 202, 212 och 233. Dessutom slutar buss 206 att trafikera Ropsten.

På Lidingö stad har man varit kritiska till delar av förslaget. Man tycker att linje 212 är viktig eftersom den kopplar samman Ropsten och centrum. Man har också påpekat att 233:an är den enda linje som binder ihop norra och södra delen av ön.

Nu har även trafikförvaltningen inom landstinget sett över förslaget. Förvaltningen tycker inte att Keolis har beskrivit förväntade negativa följder tillräckligt bra. Tjänstemännen efterlyser också en tydligare analys av att linje 212 läggs ner. Även om linje 211 dras om, så täcker den inte fullt ut upp för förlusten av linje 212, tycker de.

Även nedläggningen av linje 233 måste utredas mer anser förvaltningen, eftersom Keolis förslag inte visar hur många som kommer att behöva byta buss fler gånger med det nya förslaget.

”Även då man kan resa på Lidingö med endast ett byte i dag så är det många på Lidingö som efterfrågar fler och bättre förbindelser inom ön utan byten”, skriver tjänstemännen.

Om några veckor ska Lidingö stad, trafikförvaltningen och Keolis träffas igen.

– Trafiknämnden är kritisk till samma saker som vi. Jag tror vi kommer att komma bra överens, säger Caroline Jansson, Lidingös trafikutvecklare.

Fakta

Så vill Keolis förändra busstrafiken på ön

202: Föreslås tas bort.

203: Slutar gå via Baggeby, Bodal och Larsberg.

206: Förlängs till Larsbergs brygga, men stannar i Lidingö centrum och går inte till Ropsten.

207: Föreslås delvis ersätta 203 och få en annan sträckning.

211: Ska gå via Nilstorpsvägen och Björnbo när 212 utgår.

212: Föreslås tas bort.

221: Föreslås trafikera även Högsätra och centrum och få fler avgångar.

233: Föreslås tas bort.

Källa: Lidingö stad