ANNONS

Kritik mot nya vagnarna

Flera ledande Lidingö­politiker är kritiska mot att antalet sittplatser minskar på de nya tågen på Lidingöbanan.

De är rädda att SL köpt in fel tåg vilket kan bli onödigt dyrt i slutändan.
ANNONS

Efter renoveringen av Lidingö­banan börjar en ny tågmodell, A36, rulla på ön vid årsskiftet. Vagnarna är i stort sett identisk med den typ som trafikerar tvärbanans Solnagren, men tio meter längre.

Det nya tåget har 104 sittplatser medan det gamla hade 144. Som Lidingö Tidning berättade förra veckan har detta väckt reaktioner. Det minskade antalet sittplatser är ett problem anser Ida Drougge (M), ordförande i tekniska nämnden.

– SL har anpassat Lidingöbanans tåg efter innerstans behov. Där ska det gå snabbt att kliva på och av och det behövs mycket plats för barnvagnar. Folk åker inte så långa sträckor i staden så det behövs inte så många sittplatser, säger Ida Drougge.

Men Lidingöpendlarna åker desto längre. SL tänker för närvarande inte öka turtätheten på Lidingö­banan för att kompensera. Som oftast ska tågen gå var tionde minut, i rusningstrafik på vardagar.

– Vi tycker inte att det är bra. Ska man stå upp på tåget i en halvtimme är risken stor att man tar bilen i stället, säger Ida Drougge, som får medhåll av Göran Tegnér (FP), vice ordförande i tekniska nämnden.

– SL har underskattat antalet påstigande på Lidingöbanan. Jag uppskattar att sittplatserna kommer att vara slut och många behöva stå upp redan efter att tåget passerat Brevik i morgonrusningen.

Han menar att man borde ha valt två ihopkopplade 30-meters­vagnar i stället. Göran Tegnér är orolig för att situationen blir ännu värre i framtiden när öns befolkning ökar och benägenheten att åka kollektivt likaså.

– Trängseln kommer bara att bli värre och det kommer att vara svårt att locka bilister till överfulla spårvagnar. Jag varnade för det här redan för två år sedan, säger han.

Det går att öka turtätheten till var sjätte minut, enligt Ida Drougge. Det vill hon få SL att gå med på.

ANNONS

– Jag tror att SL kommer att bli tvungna att se över det här och antingen öka turtätheten eller helt enkelt byta ut vagnarna. Tyvärr finns risken att det hela blir onödigt dyrt i längden, säger hon.

Gabriella Burel, programchef på SL för hela Spårväg city-­projektet, är inte orolig.

– De nya vagnarna är bekvämare, tystare och smidigare, så resan kommer att upplevas som betydligt modernare än tidigare. Tågen rymmer fler Lidingöbor totalt och säten och gångar är rymligare.

Varför valde ni en modell med färre sittplatser?

– Den rymmer fler totalt och är mer tillgänglig för rullstolar och barnvagnar.

När banan ska kopplas ihop med Spårväg city vid 2020 är målet att köra var 5:e minut från Dalénum.

– Innan dess kommer vi att kunna sätta in extra tåg i rusningstrafik från Gåshaga när det behövs, säger Gabriella Burel.

Så här ser modellen A35 ut inuti. A36, som ska trafikera Lidingöbanan, är tio meter längre men interiören är snarlik.

Fakta

Så ofta ska nya banan gå

Lidingöbanan ska enligt planen börja rulla den 14 december 2014. Så ska banan trafikeras:

Vardagar

Högtrafik: 10-minuterstrafik.

Mellantrafik: 20-minuterstrafik.

Lågtrafik: 30-minuterstrafik.

Lördagar och söndagar

Högrafik: 20-minuterstrafik.

Lågtrafik och mellantrafik: 30-minuterstrafik.

ANNONS