Kritik mot undersökning om företagsklimat

Svenskt näringsliv släpper varje år en företagsranking.
Svenskt näringsliv får kritik efter undersökningen.
Solna kommun hamnade åter igen i toppen i årets undersökning om företagsklimatet i Sverige, gjord av Svenskt näringsliv. Debattörer menar dock att det ligger en partipolitisk agenda bakom. Något Svenskt näringsliv helt tillbakavisar.

I tisdags presenterade Svenskt Näringsliv sin rankning över de svenska kommunernas företagsklimat. Företagsklimatet undersöks utifrån olika parametrar.  Det handlar bland annat om nyföretagsamhet, politiker och tjänstemäns attityder till företagande  och service till företag. Informationen kommer dels från enkätsvar av företagare , dels från SCB.

Vissa kritiker menar dock att Svenska Näringsliv inte varit öppna med hur undersökningen gått till. De har också tyckt att man varit partisk mot de företag som är medlemmar i Svenskt näringsliv. Debattören Björn Fridén menar att det är en organisation som bara driver sina medlemmars intressen.

– Min kritik handlar om att man inte hanterar det som en partsinlaga från en intresseorganisation utan mer som någon form av objektiv expertgrupp. Jag tycker att det faller bort att det är en organisation som försöker driva sina medlemmars intressen, säger Björn Fridén.

Svensk näringsliv menar att de inte har någonting att göra med vilka som får svara på enkäten.

– Urvalet av de som ska göra enkäten väljer SCB som i första hand vänder sig till våra medlemmar och sedan fyller  på med icke medlemmar. I slutändan är de som får enkäten ungefär två tredjedelar medlemmar i Svenskt näringsliv och en tredjedel är inte det, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt näringsliv.

”Vi vill ju peka på de goda exemplen som finns i landet”

Efter att rapporten av företagsklimatet kommit ut skrevs en debattartikel i Sydsvenskan av entreprenörerna Jonas Michanek, Sebastian Merlöv och Måns Adler. Debattörerna menar att Svenskt näringsliv har en politisk agenda med undersökningen. De menar att rapporten är godtyckligt uppbyggd på faktorer som är mer eller mindre relevanta och riktade för att passa deras intressen.

– Någon partipolitisk agenda har vi överhuvudtaget inte. Vi har en mycket tydlig agenda med vårt arbete. Det vi vill sätta fokus på är betydelsen av ett bra lokalt företagsklimat,. Det gör vi genom den här undersökningen och dialoger och möten med samtliga kommuner i Sverige, säger Christer Östlund på Svenskt näringsliv.

– Vi vill ju peka på de goda exemplen som finns ute i landet och inspirera andra kommuner. Bland de goda exemplen finns det kommuner med helt varierade styren, alltifrån alliansstyrda partier till S-styrda.