Efter kritiken – Åhléns skänker bort varor

Åhléns reparation
Reparationen av parfymeriet kan ta upp till två månader.
Åhlens öppnade på måndagen efter terrordådet
Varuhuset slog upp portarna igen på måndagen.
Beskedet om att rea ut de varor som blivit rökskadade i samband med terrordådet på Drottninggatan möttes av kraftig kritik. Nu tänker varuhuset skänka bort sakerna istället.
– Det var ett dåligt beslut, som vi inte borde tagit, säger Weronica Nilsson, Åhléns.

Det har snart gått två veckor sedan terrordådet på Drottninggatan där en lastbil körde in i parfymeriet på Åhléns. Delen är fortfarande avstängd medan det pågår reparationsarbete.

– Den skadade delen är under uppbyggnad och kommer att öppna när vi är klara inom cirka två månader, säger Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef på Åhléns.

Kraftig kritik mot rea

Dagen efter attentatet gick Åhléns ut med information till sina kunder om att de skulle öppna som vanligt på söndagen och att de skulle sälja ut de varor som rökskadades i samband med terrordådet – till rabatterat pris.

Detta mötte stark kritik från många kunder som tyckte att det var tyckte att det var osmakligt och att varuhuset borde skänka bort sakerna istället.

Åhléns bad då omgående om ursäkt och valde senare att ändra sitt beslut. De höll stängt även under söndagen och inga rökskadade varor skulle reas ut.

Skänker bort varor

– Vi har förståelse för att vårt misstag ledde till kritik. Det var intensiva krishanteringsdygn och vi tog i samband med det tragiska dådet, ett dåligt beslut, som vi inte borde ha tagit, säger Weronica Nilsson.

Vad händer med de rökskadade varorna nu?

– Vi kommer nu att gå igenom de skadade varorna tillsammans med våra leverantörer, dels för att se över möjligheterna för vad som kan skänkas bort och vad som måste kasseras.

Enligt Weronica Nilsson mår personalen under omständigheterna bra och hon tycker att de har visat på stort mod genom hela den tid som varit.

”Försöker återta vardagen”

– Vårt största fokus nu och från första början, är att ta hand om våra medarbetare på bästa sätt och vi har tillsammans med företagshälsovård och kristeam från första stund arbetat med att ta hand om och stötta alla berörda, säger hon och fortsätter:

– Nu, en dryg vecka efter händelsen, är vi som många andra inne i en fas där vi bearbetar det som hänt och på bästa sätt försöker att återta vardagen.


LÄS MER: Fortfarande stort behov av krisstöd


När reparationerna av den avstängda delen är klara kommer Stockholms stadsmuseum att ta hand om och bevara den tillfälliga spånväggen, där många människor har skrivit hälsningar.

Men om det kommer att sättas upp ett minnesmärke eller någon annan påminnelse om händelsen den 7:e april i den delen av varuhuset är oklart.

– Det har vi inte tagit ställning till i dagsläget, säger Weronica Nilsson.