ANNONS

Efter kritiken – så ska t-banan i Danderyd brandsäkras

Mörby centrum, tunnelbana, Danderyd
En av många stationer där brandskyddet inte varit tillräckligt bra.
Mörby Centrum är en av många tunnelbanestationer som har för dåligt brandskydd. Utrymningsvägar saknar skydd mot rökspridning och det finns brister i brandvattenförsörjningen.
Nu ska skyddet stärkas, för 851 miljoner kronor.
ANNONS

Det finns många och stora brister i brandskyddet i Stockholms tunnelbana. Efter en inspektion 2018 krävde Storstockholms brandsförsvar (SSBF) förbättringar vid 51 stationer under jord.

Saknar brandavskiljare

Den kanske allvarligaste kritiken gällde utrymningsvägarna. Många underjordiska stationer saknar brandavskiljare, det vill säga väggar eller dörrar som går att stänga så att brandrök inte sprids mellan plattform, rulltrappa hiss och utrymningsvägar. Utan sådana är det svårt att utrymma på ett säkert sätt och arbetet blir mycket svårare för brandmännen.

SL satsar extra på brandskyddet i Tunnelbanan

Det kan bli trångt i tunnelbanan ibland.

Dålig tillgång till vatten

En annan allvarlig kritik gällde brandvattentillgången. Storstockholms brandförsvar kräver att den förbättras vid flera t-banestationer. Vid vissa stationer saknas till exempel väl fungerande stigarledningar – fast monterade rör som gör att brandmännen slipper dra slangar långa sträckor.

– Tunnelbanan byggdes utifrån sin tids krav. Nu rustar vi den utifrån de krav som uppstått sedan dess. SSBF har förtydligat vad som är mer brådskande att ta tag i, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande i trafiknämnden i Region Stockholm.

Satsar 851 miljoner

På tisdag väntas trafiknämnden klubba beslutet om stärkt brandskydd i tunnelbanan. 851 miljoner kronor blir kostnaden för arbetena, som ska göras i etapper och vara helt klara 2026.

Ingår i det löpande arbetet

ANNONS

Kristoffer Tamsons (M)

Brandavskiljare och brandvattentillgången är alltså de stora posterna. Men SSBF fann också många andra brister. Det var till exempel utrymningsskyltar som inte lyste, sopor ställda i utrymmen där de utgjorde en brandfara och hål som tagits upp i brandcellsväggar.

– Mycket är sådant som ingår i det löpande arbetet och som vi redan åtgärdar efter hand, säger Kristoffer Tamsons.

Dyrt arbete

Ett arbete med att införa brandavskiljare i tunnelbanan startade redan 2008. Installationer gjordes vid tolv stationer innan arbetet avbröts 2011, bland annat av kostnadsskäl.

Brandsäkerheten i tunnelbanan får skarp kritik

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.