ANNONS

Efter sprängmissen på Skurubron – rutinerna ändras

Första sprängning inför nya Skururbron
Sprängningar i det mest riskfyllda området ska nu endast göras på förmiddagen.
Trafikverket ändrar i arbetet vid Skurubron efter missödet i januari.
Sprängningar inom det mest riskfyllda området görs bara på förmiddagen för att minska risk för stopp i eftermiddagsrusningen.
Samtidigt utökas arbetsområdet mellan berget och vägbanan.
ANNONS

Efter spränghaveriet och det efterföljande kökaoset den 27 januari har Trafikverket fått kraftig kritik.

Inga sprängningar har genomförts sedan dess, men i nästa vecka är det tänkt att de ska återupptas.

Trafikverket har dock beslutat att ändra sprängrutinerna, för att minska risken för en återupprepning.

Sprängningar i det mest riskfyllda området kommer bara att genomföras klockan 10 och inte klockan 14 som tidigare. Detta för att minska risken att rusningstrafiken störs om något skulle inträffa, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Dessutom utökas arbetsområdet mellan berget och vägbanan. 

Det innebär att röjning efter sprängningar kan genomföras utan påverkan på trafiken.

Vämdö–Nacka: Sprängmissen vid nya Skurubron – Trafikverket kan inte garantera att det inte händer igen

Åse Wallin, Trafikverkets projektledare för arbetet med nya Skurubron. Foto: Hans Ekestang

– Det går aldrig att förutse exakt hur berg beter sig vid sprängningar. Här finns det dessutom stora sprickor i berget från tidigare sprängningar, som gör det ännu svårare. Med de här åtgärderna minimerar vi i alla fall risken att skapa trafikstörningar om en sprängning inte går som planerat, säger Åse Wallin, Trafikverkets projektledare.

ANNONS
ANNONS