Kritiserad mobilbutik har lämnat centrum: ”Kunder har känt sig jagade”

Mobilarena har stängt sin butik i Brandbergens centrum sedan förra veckan.
Mobilarena har stängt sin butik i Brandbergens centrum sedan förra veckan.
Mobilbutiken Mobilarena, som är återförsäljare åt större mobiloperatörer, har lämnat Brandbergen centrum.

Konsumentverket har totalt fått in 40 anmälningar mot bolaget på två år, som förutom sin butik i Brandbergen bland annat ägnat sig åt försäljning utanför affärslokal runt om i landet, så kallad canvasförsäljning.

Även den lokala konsumentvägledaren i Haninge har fått in flera klagomål mot butiken, och centrumägaren Savana menar att Mobilarena inte kunde fortsätta verka i anläggningen.

– En del av kritiken mot butiken är överdriven, en del är rättfärdig. Men vi kan inte tillåta att kunder känner sig jagade av butikspersonal inne i centrum, säger Vesko Mijac, vd på Savana.

Mobilarena Norden AB, som också bedriver så kallad canvasförsäljning runt om i landet och drivit butik i Saltsjöbaden, är hårt kritiserat. Bland annat har 40 anmälningar mot bolaget kommit in till Konsumentverket, som nu förbereder eventuella rättsliga åtgärder eftersom man anser att det saknats information för kunden innan avtal skrivits på vid canvasförsäljning, och att man trots påtryckningar inte fått gehör från Mobilarena. Många av de anmälningar som kommit in mot bolaget kommer från olika platser i landet där bolaget bedrivit canvasförsäljning på gator, torg och stationer. De flesta anmälningarna till Konsumentverket kom in under 2015.

– Ett antal punkter har min kollega drivit mot dem. Bolaget sa att de skulle rätta till det, men det blev ingen rättelse. Det var tystnad, helt enkelt. Detta är inget vi vill släppa på, så därför har detta överlämnats till mig och processenheten. Så vi ska vidta någon åtgärd, säger Ida Nyström på Konsumentverket.

Mitt i Haninge har bett Mobilarena att kommentera kritiken mot butiken i Brandbergen, mot bolaget allmänt samt en orsak till varför man lämnar Brandbergen, men har bara fått ett mejlsvar: ”Vi väljer att stänga ner butiken i Brandbergen då vi inte har uppnått någon lönsamhet i den affären under det senaste året”, skriver bolagets vd Hasnain Malik till tidningen.

Även lokalt i Haninge har det varit flera klagomål mot butiken, men främst under 2014.

– Jag upplevde att det kom in jättemånga klagomål till mig kring butiken i Brandbergen under 2014, jag uppskattar det till 50 stycken under året. De flesta som hörde av sig till mig var äldre eller funktionshindrade, det var ju fruktansvärt. Under 2015 var det inte lika många. Det blev en jättestor skillnad efter 2014, säger Ann-Charlotte Erixon, Haninges konsumentvägledare.

Vesko Mijac på centrumägaren Savana håller med om att kritiken mot butiken minskade under 2015.

– Men det fanns ändå ingen framtid för Mobilarena i Brandbergen. Vi skrev till dem att de inte kan jaga kunder inne i centrum. Jag tror inte det gick så bra för dem heller. Att de lämnat centrumet har skett i samförstånd mellan oss och dem, säger Vesko Mijac.

Han uppmanar kunder som har synpunkter på butiker att höra av sig direkt till centrumledningen, och att man då inte kan vara anonym.

– Jag har själv bara fått fyra fem skriftliga klagomål till mig mot Mobilarena. Alla har varit anonyma. Vi lever i en demokrati, det är klart att man måste kunna stå för sitt klagomål om vi ska kunna gå vidare, säger han.

Allmänna reklamationsnämnden har fått in elva klagomål mot Mobilarena de senaste två åren. I de flesta fall har bolaget löst tvisten med kunden efter att ARN fått in ärendet, eller valt att rätta sig i ett tidigt skede. ARN är heller inte alls lika kritiska mot bolaget som Konsumentverket är, utan menar att bolaget i regel gjort allt för att lösa problemen.

Men ett par fall är inte avgjorda än hos ARN.

Lokalen kommer inte genast att tas över av någon ny hyresgäst, eftersom Savana nu förbereder för det stora utbyggnadsprojektet i centrum. Hela centrumanläggningen ska byggas ut rejält, med plats för större kedjor och 400 lägenheter ska byggas på nuvarande parkeringsdäcket utanför.

– Det kan vara klart 2018, säger Vesko Mijac.

I november 2011 tog Haninge centrum beslut att säga upp hyreskontraktet med Mobilizera efter flera klagomål om aggressiv mobiltelefonförsäljning.

– Men i dag finns Mobilizera i Haninge centrum. Men allmänt sett så minskar klagomålen till mig mot mobilåterförsäljare i Haninge. De som kommer nu rör försäljare inne i Haninge centrum, inte i Brandbergen, säger Ann-Charlotte Erixon.

Port 73 hade tidigare Phone Family, men de fick kritik för sin säljkultur och fick stänga ned redan 2012.