Helldén tystade kritisk rapport om miljözonerna

Daniel Helldén (MP), ska ha försökt påverka rapporten om miljözonerna i Stockholm
Daniel Helldén (MP) ska inte ha varit nöjd med rapporten och försökt påverka den.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ska ha försökt påverka en utredning om de nya miljözonerna för bilar, det skriver Dagens industri.
Enligt tidningen, som har tagit del av utredningen, är den kritisk mot införandet av miljözoner.

Redan i somras när trafikkontoret och miljöförvaltningen höll på med utredningen om miljözonerna i Stockholm rapporterade DI att stadens mål om bättre luftkvalitet skulle nås även utan nya miljözoner.

I förslaget om zonerna ska äldre dieselbilar förbjudas på hårt trafikerade gator i innerstan.

Nu har DI tagit del av den färdiga utredningen som säger att införandet av miljözonerna inte gör tillräcklig nytta. Tidningen har också tagit del av mejl och dokument som pekar på att Helldén har försökt påverka utredningen som ska vara fri från partipolitisk styrning.

Hans stab ska ha kommit med flera synpunkter och krav på ändringar för att framställa miljözonerna som mer positiva än vad utredningen kommit fram till.

Det ska också vara orsaken till att Stockholms trafikdirektör Jonas Eliasson sparkades i december – då han vägrat gå Helldén till mötes, har DN tidigare rapporterat.

Till Stockholm direkt säger före detta trafikdirektören att han inte vet varför han petades från tjänsten.

– Det här kom som en total överraskning för mig. Jag hade inte planerat det här över huvud taget, säger Jonas Eliasson.

Men utredningen har inte något att göra med att Eliasson tvingats sluta, säger Daniel Helldén (MP)till Mitt i.

– Det råkar bara sammanfalla i tid.

”Vi är skyldiga att införa miljözoner”

Vad gäller utredningen tycker han att man missat att ta med flera viktiga faktorer.

– Rapporten menar att vi kommer klara målet på luftkvalitet till 2022, men så länge vi inte klarar kvalitetsnormen till 2020 är vi skyldiga att införa miljözoner, säger Daniel Helldén (MP) till Mitt i.

I utredningen har man räknat med att skärpta regler för tunga fordon som träder i kraft 2021 gör att man klarar målet till 2022.

– De räknar med att ingen lastbil fuskar och det har aldrig hänt, vi vet att när man inför nya skärpningar bryter 25 procent mot dem, säger Helldén.

 

Fakta

Miljözonerna och vanliga missuppfattningar

Varför miljözoner?

Anledningen till förslaget är att få ner de luftförorenande utsläppen. Något som dieseldrivna fordon står mest för och därför – i zonerna – är tänkt att omfattas av hårdare regleringar.

Blir det dieselförbud?

På sina håll har förslaget om miljözoner missuppfattats som ett totalförbud av dieselbilar, när det i själva verket handlar om äldre modeller med sämre utsläppsklassificering.

Dessutom har ytterligare förvirring uppstått eftersom flertalet dieselbilar sålts som miljövänliga alternativ som omfattats av statliga miljöpremier.

Vad är dåligt med diesel då?

Det hela är en sammanblandning av miljöförstörande utsläpp och luftförorenande utsläpp.

I den första kategorin är ett dieseldrivet fordon – med låga koldioxidutsläpp – lindrigare mot den globala miljön. Men i den andra som påverkar luftkvaliteten i det absoluta närområdet är dieselmotorer – med höga kvävedioxidutsläpp – en bov.

Fakta

Miljözoner: Så funkar de

Här är ett utdrag ur regeringens förslag på miljözonerna från i våras:

Miljözon 1

Den första miljözonen reglerar tunga fordon. Kommuner kan redan idag besluta om miljözoner för vissa tunga fordon (lastbilar och bussar). Miljözoner finns därför redan idag i åtta kommuner.

Dagens miljözoner innebär att fordon som uppfyller utsläppsklass euro 5 och högre får köra i miljözonen till och med utgången av 2020. Därefter får bara fordon som uppfyller utsläppsklass euro 6 köra i zonen.

Miljözon 2

I den andra miljözonen ställs krav på personbilar och det är den här varianten som det grönblåa styret vill införa på Hornsgatan.

  • Till en början kommer dieselbilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 få köra där. Men 1 juli 2022 kommer kraven skärpas till att endast dieselbilarna Euro 6 får köra. Samma sak gäller för elhybrider och laddhybrider med dieselmotor.
  • För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5. Det gäller även för elhybrider, laddhybrider, fordonsgasbilar och E85-bilar.
  • Även bilar som har bättre miljöprestanda får köra här t.ex. elbilar och bränslecellsbilar.

Miljözon 3

I den tredje miljözonen ställs högst krav. I den zonen får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra. För tunga fordon ställs också höga krav. Här får elfordon, bränslecellsfordon, laddhybrider i Euro 6, och gasfordon i Euro 6 köra.

Källa: Regeringen och transportstyrelsen