L och C – kritiska mot dyr utsmyckning av bro

Patrik Buddgård (C) och Amelie Tarschys Ingre (L) gör gemensam sak i brofrågan.
Patrik Buddgård (C) och Amelie Tarschys Ingre (L) gör gemensam sak i brofrågan.
Idéskiss över nya bron. Här syns den omdiskuterade balkongen.
Idéskiss över nya bron. Här syns den omdiskuterade balkongen.
Gångbanan, cyklabanor och tåg i bredd på nya bron.
Gångbanan, cyklabanor och tåg i bredd på nya bron.
L och C gör gemensam sak i brofrågan. Nu varnar de gemensamt för att nya Lilla Lidingöbron kan bli en onödigt dyr affär. Staden borde söka experthjälp externt, menar de
– Det handlar om oerhört mycket pengar och en bro som ska stå i över 100 år, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd.

I förra veckan fattade kommunstyrelsen i Lidingö stad ett investeringsbeslut som innebär att man snart kan börja ta in anbud från entreprenörer som vill bygga nya Lilla Lidingöbron. Man räknar med att bygget kommer att kosta 700 miljoner kronor. Landstinget bidrar med 60 miljoner kronor för den ökade spårkapaciteten. I övrigt är det Lidingö stad som står för kostnaden.

Centerpartiet och Liberalerna på Lidingö tycker dock att det finns frågor som inte klarats ut. Därför reserverade de sig mot beslutet.

– Det handlar om oerhört mycket pengar och en bro som ska stå i över 100 år, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd.

Nu varnar Amelie Tarschys Ingre (L), och  Patrik Buddgård (C)  gemensamt för att kostnaderna för bron kan skena.

Bland annat menar de att den fyrfiliga cykelbana som planeras på bron är för kostsam.

– Varför måste man bygga bredd över bron, där det är som dyrast, säger Patrik Buddgård.

Vi tycker att man kan bygga konstruktionerna snygga. Inte satsa på en massa krusiduller runt

L och C är också kritiska mot att så mycket pengar läggs på konstnärlig utsmyckning. ( 10 till 15 procent av anbudets totala kostnad). Den balkong mitt på bron, som de första skisserna visar är onödig, dessutom är det inte klarlagt vad den kostar påpekar de.

– Vi vill inte bygga en ful bro. Men vi tycker att man kan bygga konstruktionerna snygga. Inte satsa på en massa krusiduller runt, säger Patrik Buddgård.

Staden menar dock att både den fyrfiliga cykelbanan och balkongen är rimliga delar av projektet.

Cykelbanan byggs för en framtid då fler väntas cykla.

Balkongen byggs som den görs för att bron ska bli vackrare.

– Det är en arkitektonisk tanke för att bryta monotonin, säger Jan Werner, projektledare, Lidingö stad.

 

Fakta

Ska stå färdig 2022

Blir en av Sveriges längsta broar.

Nya lilla Lidingöbron ska, om allt gr enligt planen börja byggas nästa år. Hela bron ska vara klar 2022.

Den blir 750 meter lång, 16 meter bred och 7 meter hög.

På bron ska Lidingöbanan gå dubbelspårigt. Dessutom planeras fyra filer för cyklister och en gångbana.

Omstigningen mellan Lidingöbanan och tunnelbanan blir 50 meter längre med den nya bron. Vägen till tunnelbanan ska dock gå inomhus.

Källa: Lidingö stad