Krog kritiseras för sexistisk reklam

Restaurang Josefinas skickade ut sexistiska reklamblad. Krogen ber nu om ursäkt för annonsen.

På reklambladet från Josefinas syntes tre kvinnor i bikini varav den ena höll i en tvättsvamp. Samtliga kvinnor var löddriga och bilden var beskuren så att deras huvuden inte syntes. På baksidan av reklambladet stod det:

”Hysh hush… Vi tänkte berätta en liten hemlighet. Vi ska nämligen ha en fest där vi har bjudit in över tusen snygga tjejer som gillar fina bilar. Så om du har en sjysst bil och är intresserad av snygga tjejer så vågar vi nästan garantera att du kommer att ha sjukt kul på vår fest!”

– I en stressig restaurangvärld så är det tyvärr så att det går i vindens fart varje dag. Det är nya event, samarbetspartners, förfrågningar med mera som ska behandlas, planeras och utföras hela tiden, säger Josefinas ägare och vd Christer Stenharg.

En privatperson och Sveriges kvinnolobby anmälde Djurgårdskrogen till Reklamombudsmannen som nu kritiserar Josefinas eftersom denne anser att reklamen är könsdiskriminerande.

– I just det fallet som anmälan berör så har vi jobbat med en tredje part där vi inte har lyckats hålla tillräckligt hårt i våra interna kontroller för exakt vad som har skickats iväg, säger Christer Stenharg som ändå ber om ursäkt och tar på sig ansvaret för reklamen.

– Vi har nu sett över våra interna rutiner och kan med säkerhet säga att något sådant här sexistiskt och kvinnoförnedrande aldrig kommer att komma ifrån vårt håll igen.

Vi har nu sett över våra interna rutiner.