ANNONS

Mat och krogar ska locka fler till SKHLM

Just nu är ytan bakom vd:n Carl Strufve igenbommad, men inom kort öppnar G-Star här.
Just nu är ytan bakom vd:n Carl Strufve igenbommad, men inom kort öppnar G-Star här.
Restauranger och kaféer ska öppna upp SKHLM mot Skärholmstorget. Vår och sommar ska man kunna sitta både på uteserveringar och balkonger.
Restauranger och kaféer ska öppna upp SKHLM mot Skärholmstorget.
Krish Tissera (längst till höger), sambon Himali Sandelin och dottern Elena bor i Kungsängen men åker då och då till SKHLM för att äta i food courten. Kompisen Dayan (till vänster) har också följt med.
Krish Tissera (till höger), sambon Himali Sandelin, dottern Elena och kompisen Dayan.
Åhléns och andra butiker har stängt och flera ytor står tomma. Men vd:n Carl Strufve tillbakavisar ryktena om kris för SKHLM. Krogar, kaféer och matbutiker ska lyfta centrumet.
ANNONS

Klockan är strax före fem på eftermiddagen när familjen Tissera-Sandelin avslutar sin middag i food courten i Skärholmen centrum. Nu slappnar pappa Chris och mamma Himali av en stund, innan det är dags att åka hem till Kungsängen med 1-åriga Elena.

– Vi åker hit ibland, men vi handlar ingenting. Vi kommer hit för att äta i food courten. Det är så lugnt och skönt här vid den här tiden. Och vi gillar maten, särskilt den asiatiska, säger Chris Tessera.

Hade Carl Strufve, vd för centrumägaren Grosvenor Europe, hört Chris Tessera hade han säkert nickat uppskattande. Han vill förvisso gärna att besökarna ska handla varor. Men ett av hans mål är också att stockholmarna ska se SKHLM som ett frestande alternativ när de väljer vart de ska åka och äta.

– Vi arbetar för att människor ska vilja åka hit bara för restaurangernas och kaféernas skull, säger han.

Kunderna undrar

Mitt i träffar Carl Strufve bara någon månad efter det att Åhléns stängde igen sin butik här. Många Skärholmenbor tyckte att det var tråkigt och såg det som ett tecken på att allt inte står väl till med SKHLM. I mejl och telefonsamtal till Mitt i har de uttryckt oro för vad som händer i centrumet. Även flera andra aktörer, exempelvis Cykelringen, JC, Bubbleroom och SEB, har ju lämnat SKHLM på senare tid. Flera ytor är tillfälligt igenbommade, i väntan på sina nya hyresgäster.

Men Carl Strufve dementerar bestämt att det beror på någon kris. I stället befinner sig SKHLM under stor och nödvändig omvandling, säger han.

– Det är snarare så att centrumet låg efter med att förändra butiksutbudet utifrån nya förutsättningar, när Grosvenor Europe tog över som ägare. Därför satte vi igång med en nödvändig förändringsresa.

Galleriagång med mat

Mitt i träffar Carl Strufve utanför Simit Sarayi, den turkiska bagelkedja som öppnade intill Ica Maxi höstas. Strax intill öppnade samtidigt Café Fillo med grekisk touche, och Al Shami Sweets, framför allt känt för sina baklavas, flyttade in i galleriagången. I vår öppnar dessutom Döner kebab både en restaurang och en delikatessbutik här, och matbutiken Netto slår snart upp dörrarna mitt emot Ica Kvantum.

Det blir med andra ord en galleriagång starkt inriktad på mat, både i form av restaurang, fik och butiker.

ANNONS

– Vi behöver stärka vårt dagligvaruutbud, det vill säga våra matbutiker. Många handlar mat i Kungens kurva i dag, de tycker att vi har för lite att välja på. Därför satsar vi stort på detta, säger Carl Strufve.

Kamp mot Kungens kurva

Kampen mot Kungens kurva är, som Mitt i tidigare berättat, central för SKHLM. Centrumet i Skärholmen konkurrerar med en bjässe och ägaren Grosvenor Europes strategi är att nischa in sig på områden där Kungens kurva är svagt: mat, kaféer, krogar och vassare modebutiker. Johnells har till exempel ersatt JC och inom kort öppnar G-Star där Bubbleroom låg förut.

Man satsar också på stadskänsla, något som Kungens kurva inte kan erbjuda. Carl Strufve återkommer gång på gång till att han vill återskapa den känsla som fanns när innan centrumet glasades in på 1980-talet. En metod är att göra dagens anonyma och likartade butiksfasader mer personliga, så att det blir roligare att se sig omkring och lättare att hitta.

Uteserveringar mot torget

En annan metod är att öppna upp centrumet mot Skärholmstorget.

– Den del som vetter mot torget blir en restauranggata, med uteserveringar och balkonger. Tanken är att centrumet ska öppna sig mot omgivningen och bli en del av den, säger Carl Strufve.

Först ut bland restaurangerna blir restaurangkedjan Zócalo, med mexikansk stil, och Le Croissant, en kafékedja med fransk touche. De öppnar redan i vår, på var sin sida av huvudingången mot torget. Senare under året tillkommer ytterligare fyra restauranger, men vilka det blir är ännu inte officiellt.

– Restaurangerna vid Skärholmstorget kommer att vara lite finare och kanske ha lite högre prisklass än de som finns vid food courten vid Måsholmstorget. Food courten går extremt bra och ska uppdateras med nya aktörer, säger Carl Strufve.

År 2015 ökade antalet besökare i Skärholmen med 3,5 procent till 15 miljoner. 2016 låg man kvar på samma siffra.

– Det är inte så konstigt att vi inte ökade antalet besökare 2016 med tanke på det stora förändringsarbete som pågår. Men till julhandeln 2017 kommer mycket att vara klart.

 

”Det här är rätt strategi”

SKHLM är inte ensamt om att utöka sitt utbud av restauranger och andra nöjen.

– Det är en trend, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI, som tycker att centrumägaren gör rätt.

Många besökare i Skärholmen centrum undrar hur det ska gå för SKHLM. Orsaken är byggröra, butiker som försvunnit och ytor som tillfälligt stängts. Men Tobias Rönnberg, analytiker vid Handels utredningsinstitut och inriktad på köpcentrum, tycker att oron är onödig.

– Det behövs en rotation av butiker i ett köpcentrum. Det är vanligt att 5–10 procent av dem byts ut under ett år för att man vill förnya utbudet. Det är inget konstigt, särskilt inte när man samtidigt bygger om, säger han.

Han tycker att Grosvenor Europe gör rätt som satsar på restauranger och kaféer. En orsak är att det kommer att bli svårare för köpcentrumen att konkurrera med bara handel, i takt med att allt fler handlar kläder, skor och andra varor på nätet.

– Det blir en allt vanligare strategi för centrum som vill ligga i framkant att locka med restauranger, bowling, gym och annan kommersiell service. Det gör man för att balansera sitt utbud bättre och addera besökare som kanske inte skulle åka dit annars, säger Tobias Rönnberg

Tobias Rönnberg betonar också att SKHLM aldrig kan bortse från jätten Kungens kurva.

– Kungens kurva är Sveriges största handelsplats, men de är svaga på restauranger och nöje, om man bortser från Heron city.

 

Fakta

Konflikt om öppettider

Omvandlingen av SKHLM har inte gått helt konfliktfritt. I höstas protesterade handlarna starkt mot centrumledningens planer på förlängda öppettider på lördagar och söndagar.

Ledningen fick backa. Det blev ingen förlängning på söndagar, bara på lördagar. Sedan den 1 mars är det öppet till klockan 19 på lördagar, en timme längre än tidigare.