Krokigt blir rakt vid Gubbängsfältet

Den röda linjen markerar trafikkontorets nya förslag på cykelväg.
Den röda linjen markerar trafikkontorets nya förslag på cykelväg.
Här är stadsbyggnadskontorets tidigare förslag, där blå linje visar nuvarande cykelbana och röd linje den planerade.
Här är stadsbyggnadskontorets tidigare förslag, där blå linje visar nuvarande cykelbana och röd linje den planerade.
Staden har lyssnat på kritiken mot det krokiga förslaget till ny cykelväg över Gubbängsfältet. Trafikkontoret föreslår en satsning på 16 miljoner kronor på ett nytt, rakt cykelstråk utmed Örbyleden.

I samband med att Gubbängsfältet får rugbyplaner och ny fotbollsplan ska också en ny cykelväg anläggas. Men stadsbyggnaskontorets förslag fick cykelexperten och Farstabon Krister Isaksson att gå i taket.

– Den är både längre och krokigare än den som finns idag. I stadens styrdokument står att cykling ska vara prioriterat vid stadsplanering, men när man ser planerna är det sällan så, sa han i en artikel i Mitt i Söderort i våras.

Kritiken tycks ha gjort susen. I ett förslag till inriktningsbeslut om nya cykelstråk lanserar trafikkontoret nu ett annat alternativ; en rak och genare cykelbana utmed Örbyleden. Trafikkontoret motiverar detta med att en rak cykelväg bättre lever upp till de riktlinjer som finns i stadens cykelplan. Förutom att sträckningen är rakare ska cykelpendlarna slippa att trängas med fotgängare. Förutom en snutt i höjd med vid Söderledskyrkan kommer körbanan helt att reserveras för cyklister.

– Det är rimligtvis så här man bör dra ett pendlingsstråk om cykeln ska vara konkurrenskraftig. Det är väldigt positivt att trafikkontoret sätter ner foten och säger att det första förslaget inte var så genomtänkt, säger Krister Isaksson.

Det troliga är dock att även det första förslaget byggs, inom ramen för det nya sportfältet. På så vis kommer det att finnas två alternativ för den som vill ta sig längs eller över fältet på cykel.

– Den vägen kommer också att ha en funktion, till exempel för de som vill ta sig över fältet till eller från Gubbängens centrum. Men för cykelpendlare som vill ta sig fram snabbt erbjuds ett annat alternativ. Det är egentligen precis som för bilar; det finns större snabba motorleder och så finns det mindre gator i bostadsområden, konstaterar Krister Isaksson.

Det nya cykelstråket beräknas kosta 16 miljoner kronor och ska enligt tidplanen anläggas 2018.