Kryssarturismen slog rekord i Stockholm 2017

Norska MV Viking Star vid Stadsgårdskajen under säsongen 2017.
Norska MV Viking Star vid Stadsgårdskajen under säsongen 2017.
Stockholm slog rekord i antalet internationella kryssningsturister förra året. 600 000 personer steg i land.
2018 ser ut att bli ännu bättre – 650 000 internationella passagerare väntas.

2017 var ett bra år för Stockholms hamnar.

Stockholms hamnar beräknar att besökarna tillsammans under 2017 spenderade runt 5,5 miljarder kronor i Stockholmsregionen på till exempel shopping och restaurangbesök. Samt att det skapat 4 000 jobb.

– Det är en fin näring för Stockholm och en ypperlig chans att visa upp vår fina stad, säger Stefan Scheja marknadsansvarig för färje- och kryssningstrafiken på Stockholms hamnar.

Och när kryssningssäsongen drar i gång igen i april väntas nya framgångar.

280 internationella kryssningsfartyg är redan inbokade och tillsammans väntas de inbringa 650 000 passagerare. Något som innebär ännu ett rekordår.

När det gäller så kallade ”turnarounds” – vilket betyder att fartygen börjar och slutar sin kryssning i Stockholm – är den väntade siffran liknande som i fjol. Turnarounds beräknas vara de mest inkomstbringande kryssningsresorna.

– Det preliminära antalet är cirka 70, säger Stefan Scheja.


Nya rekordsiffror

Internationella kryssningsfartyg i Stockholms hamnar senaste åren.

Källa: Stockholms hamnar


Som om det inte vore nog med rekorden ökar även godsvolymerna genom Stockholms hamnar.

Totalt hanterades 9,7 miljoner ton under förra året – en ökning med sju procent jämfört med 2016.

Kritik från boende i skärgården

Men alla är inte lika glada.

Boende i skärgården som i årtal stridit för att få fartygen att sakta ned ser fortsatta hot mot sina stränder.

– Vårt arbete har lett till förbättringar men det räcker inte när trenden går åt andra hållet, säger Clas Boström som bor vid Furusundleden i Österåkers kommun.

Tidigare undersökningar av såväl de boende som myndigheter, har visat att kusten här är den absolut känsligaste i hela skärgården med sina mjuka och flacka stränder. Trafiken har lett till erosion och utredningarna har medfört fartygens hastighet tvingats ner.

– Erosionen har gått ner väsentligt. Det är lite kvar att göra och belastningen är för hög. Att trafiken bara ökar går ju inte i längden.

Vad är möjliga lösningar? 

– Att vissa fartyg sänker hastigheten marginellt något mer, och då får dessa fartyg mindre tid i hamn i Stockholm. Men främst att man hittar en annan led för den tunga kryssningstrafiken, säger Clas Boström.

Stefan Scheja på Stockholms hamnar säger att även om trafiken ökar blir miljöarbetet bättre.

– Vi tar hänsyn till och arbetar aktivt med miljöförbättrande åtgärder. Dessutom innebär nya fartyg större miljöfördelar med tanke på teknikutvecklingen. Miljökraven är extra höga i Östersjön.

Och hårdare ska de bli. Från 2019 får inga nya fartyg släppa ut något i vattnet och allt ska lämnas i hamn. Äldre fartyg har till 2021 på sig.