Kryssningsrekord igen – men hur ska alla turistbussar få plats?

Kryssningsfartyget Viking Sun vid Stadsgårdskajen.
Norskflaggade kryssningsfartyget Viking Sun låg vid Stadsgårdskajen i dag.
Ännu ett rekordår väntas för kryssningstrafiken till Stockholm och det innebär välkommet klirr i kassan för turistnäringen. Men det betyder också trängsel och köer på gatorna när alla besökare ska bussas runt i stan.
Nu filar Stockholms stad på en lösning: låt turisterna ta båt mellan sevärdheterna.

De stora kryssningsfartygen har blivit en allt vanligare syn vid Stockholms kajer och hamnar. Under maj-oktober i fjol anlöpte hela 268 internationella kryssningsfartyg Stockholm, och då räknas inte färjorna till Finland, Baltikum och Ryssland in.

Rekord väntas i år – igen

623 000 kryssningspassagerare – nytt rekord – besökte staden i fjol, och i år väntas siffran stiga till cirka 650 000 passagerare. Turisterna beräknas spendera mellan 760 och 2 700 kronor vardera vid sina besök.

Men strömmen av besökare har en baksida: karavaner av turistbussar med igenkorkade gator och trafikkaos som följd.

70 bussar för ett fartyg

De största kryssningsfartygen tar omkring 4 500 passagerare och kan behöva upp till 70 bussar för att transportera runt dessa till de olika sevärdheterna. Under högsäsong handlar om i snitt 250 beställningsbussar som rullar på stans gator.

kryssningspassagerare

Len och Elaine Gee, kanadensiska kryssningspassagerare på Viking Sun, just före avgång på söndageftermiddagen. – Vi har haft två fina dagar i Stockholm. Vacker stad, trevliga människor, säger de. Foto: Anders Göransson

I fjol startade staden ett projekt för att hitta lösningar för att få bukt med trängseln som turistbussarna orsakar.

Och på trafikkontoret har man fått en snilleblixt. Många av de mest besökta turistmålen – som Slottet, Stadshuset, Djurgården, Drottningholm, Nationalmuseum och flera av de stora hotellen – ligger vid vattnet. Varför inte låta fler turister åka båt i stället för buss mellan dem?

Få väljer båtsightseeing

Det skulle innebära både färre bussar vid sightseeingobjekten och bättre framkomlighet på vägarna, konstaterar trafikkontoret i ett tjänsteutlåtande.

Idag är andelen besökare som använder båtalternativet för sightseeing någonstans mellan 5 och 15 procent, enligt sightseeingbranschen. En andel som kunde vara betydligt större.

Ny linje till Frihamnen

Ett konkret förslag är att upprätta reguljär trafik med sightseeingfartyg till Frihamnen, där många av kryssningsfartygen lägger till. Idag förekommer bara chartrade turer dit.

”Om det finns efterfrågan och förutsättningar är de privata turoperatörerna positiva till att börja trafikera Frihamnen med linjetrafik”, skriver trafikkontoret.

Vid sidan av att skapa fler möjligheter för sightseeingbåtar pågår ett arbete med att förbättra vägskyltning och framkomlighet för turistbussarna, att åtgärda flaskhalsar (exempelvis vid Vasamuseet och Vasabron) och att få fram fler trafikvärdar som dirigerar turistbussarna vid turistmålen.