Kulturskolan om bokningskraschen: ”Det är jätteallvarligt”

Trycket blev för stort när Kulturskolans nya kurser släpptes på torsdagsmorgonen.

Snabbt brakade hela bokningssystemet ihop.

”HTTP Error 503. The service is unavailable”.

Det meddelande mötte de föräldrar som i morse hängde på låset till Kultursskolans webbplats för att söka höstens nya kurser.

De nya kurserna släpptes klockan 8.00 på torsdagsmorgonen. Samtidigt gick systemet ner.

En förälder från Östermalm som Mitt i talat med har sökt plats i kulturskolan i innerstan för sina barn i fyra år utan framgång. I morgonstressen till jobbet upptäckte hon att sajten craschat.

– Nu är sajten nere och vilken normal förälder har tid på jobbet att sitta och vänta i timmar på att den ska börja fungera, säger hon.

På Kulturskolans Facebookssida visas irritation från föräldrar som menar att precis samma problem uppstod förra året.

”Funkar inte! Frustrerande…” och ”Har man flera barn är det inte roligt att jaga dessa platser” skriver föräldrar på Kulturskolans Facebook.

Kulturskolan bekräftar problemen på sin Facebooksida:

”Den höga belastningen på vår sida just nu gör att det kan vara problem att komma åt bokningen. Våra tekniker jobbar på att lösa problemet och vi hoppas vara uppe igen inom kort! Vi ber om ursäkt för det besvär som det orsakar!”

Mona Thorin som är presskontakt på Kulturskolan bekräftar att de har haft stora problem på torsdagsmorgonen. Vid klockan 11 på förmiddagen är det fortfarande svårt att komma in i systemet.

– Vi har fortfarande stora problem och jag kan inte säga när det fungerar igen. Vi har samma leverantörer som Stockholms stad och det är stadens it-lösning vi använder. Och där är det för lite kapacitet för att ta emot våra bokningar.

Många har lyckats ta sig in och boka, enligt henne. För de som inte lyckats är det bara att försöka igen – och igen.

– Det rättar till sig efter ett tag, men man kan inte mejla eller ringa in sin bokning. Vi kommer inte heller in i systemet internt.

Hon menar att Kulturskolan, efter problem måste utvärdera om de ska fortsätta använda Stockholms stads system eller ta fram ett annat.

– Det är jätteallvarligt det här och det är inte första gången det händer. Det var likadant förra året också och det är klart att vi inte kan ha en lösning där man inte kommer in, säger hon.