Min lokala hjälte

Kund vägde avfallet – avslöjade nya fel

För ett år sedan avslöjades sopfusket i Sollentuna. Kommunen har bytt entreprenör, men problemen fortsätter.

En villaägare som vägt sina sopor kan visa att vägningen slår fel – upp till 62 kilo.

Förra året kunde Lokaltidningen Mitt i Sollentuna avslöja ett utbrett fusk med hanteringen av sopor. Flera Sollentunabor hade iakttagit – och filmat – hur sop-åkare blandade utsorterat matavfall med vanliga hushållssopor.

Kommunen reagerade med bestörtning och krävde i september skadestånd av entreprenören Sita.

I juni förra året bytte kommunen entreprenör, vilket var planerat redan innan sopfusket avslöjades. Men enligt Björn Wågström, som vägt sina sopor sedan 2011, fortsätter en del av problemen.

– Jag har full koll. Jag vet exakt på grammet hur mycket vi har slängt. Härom veckan fick jag slutfakturan från kommunen och kan se att de har noll koll, säger han.

Björn Wågström har vägt varenda soppåse innan den har slängts. Och eftersom han och hustrun sorterar ut bland annat tidningar, glas, metall och komposterar matavfallet har deras mängd sopor varit blygsam. Som exempel nämner han den 18 september 2012. Då vägde soptunnans innehåll 2,51 kilo. Men sopbilen registrerade 64,5 kilo.

I januari flyttade Björn Vågström från Sollentuna och för någon vecka sedan fick han sin slutfaktura. Det visade sig att Sollentuna energi har fakturerat för 100 kilo sopor utöver det antal som Björn Wågström har uppmätt. Det är inga stora pengar – ungefär 160 kronor för ett halvår.

– Det är lurendrejeri. Den som säljer en tjänst ska se till att det funkar, även om det inte handlar om stora pengar. Jag tycker att folk ska känna till att det inte funkar, säger Björn Wågström.

Kristina Sjöblom som är affärsområdeschef för avfall på Sollentuna energi, välkomnar Björn Wågströms synpunkter.

– Det ger oss mycket information. Vi bemöter alla kunder som hör av sig och startar en utredning av problemet, säger hon.

En viktig bit är att Sollentuna energi nu har kontroll över hela kedjan sedan juni 2012 då man tog tillbaka kundtjänst och fakturering i egen regi.

– Till exempel kontrollerar vi vågarna på alla bilar varje dag. Vi har en kedja av kontrollfunktioner för att vi ska kunna ha ett underlag som vi har kontroll över. Det är en förutsättning för vårt arbete, säger Kristina Sjöblom.

Hur stort kan det här problemet vara i Sollentuna?

– Vi har inga indikationer på att det är ett större, utbrett problem.