Kunder med autotjänst trodde SL drog dubbelt

SL reskassa
Systembytet ledde till flera missförstånd. Kunder trodde SL tog betalt två gånger.
Strul med ett nytt betalningssystem gjorde att resenärer med automatisk påfyllning av reskassa inte debiterades under april.
Pengarna drogs i stället nu i maj, något som ledde till att många trodde att SL dragit för mycket pengar.
– Vi fick många frågor till vår kundtjänst, säger Henrik Palmér på trafikförvaltningen.

SL bytte tidigare i år tjänst för automatisk debitering vid påfyllnad av reskassa. Något som gjorde att flera betalningar inte gjordes i april, även om resenärerna fick pengar på sitt kort.

I stället försenades debiteringen till i maj och många kunder med autopåfyllning trodde att SL dragit för mycket eftersom många fått den ordinarie dragningen för maj och den försenade dragningen i samma veva.

– Vi fick många frågor till vår kundtjänst och gick därför ut och förtydligade. Ingen ska alltså debiterats dubbelt, säger Henrik Palmér, sektionschef på trafikförvaltningen.

40 000 transaktioner

Enligt honom är det nya betalsystemet nu på plats och de försenade debiteringarna ska vara genomförda. Totalt handlar det om 40 000 transaktioner.

– Det ska stämma nu, men är man osäker kan man gå in på tjänsten MItt SL för att kontrollera. Finns det andra avvikelser än den försenade debiteringen är det bara att kontakta kundtjänst, säger Henrik Palmér.