200 kunder utan internet i över en månad

Telia Rotebro telefon internet
Hundratals kunder har varit utan internet sedan 9 augusti.
I Rotebro har över 200 kunder hos Telia inte tillgång till fast telefon och bredband sedan början på augusti. Felet skulle vara åtgärdat sista augusti men datumet har flyttats fram flera gånger.

Lars Henze bor i Rotebro och är en av de drabbade kunderna.

– Vi kom hem från semestern i mitten på augusti och upptäckte felet, men jag förstår inte hur det kan ta så lång tid att fixa. När jag har ringt till Telia har de skyllt på outsourcing, säger han.

Enligt Telia handlar det om ett kabelfel. Att det dröjt så länge utan att det blivit åtgärdat beror på att de väntat på ett tillstånd från Trafikverket för att få jobba vid den trafikerade vägen där felet är lokaliserat. Telia fick tillståndet i går och har nu tekniker på plats.

När beräknas det vara klart?

– Så snart som möjligt, men tyvärr kan jag inte säga ett exakt datum då teknikerna är på plats just nu och skapar sig en bild av hur stort felet är och hur lång tid det kommer ta att åtgärda, säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.

Dyrare med mobiltelefonen

Lars Henze har under tiden fått ordna en router för att få tillgång till internet och helt förlitat sig på mobiltelefonen.

– Men på fasta telefonen har vi ett fast pris och på mobilen är det dyrare. Min fru har kontantkort som hon har har behövt fylla på och min egen mobilräkning har rusat iväg ordentligt.

Blir kompenserade

Telia kommer kompensera kunderna för tiden de varit utan tjänsterna.

– Det är viktigt att man som kund vänder sig till vår kundtjänst så vi kan prata med varje kund om kompensationen, säger Inger Gunterberg på Telias presstjänst.