Min lokala hjälte

Kungsholmen kan få fler bussar

3:ans buss försvinner från Kungsholmen och två nya linjer börjar köra till västra Kungsholmen.

Så kan busstrafiken se ut redan 2015 om SL ­faller för Keolis förslag, där de ritat om hela ­innerstans busskarta.

Det är drygt 30 år sedan innerstans busstrafik senast drogs om. Keolis, som vunnit upphandlingen om att få köra busstrafiken i innerstan under åtta år, har under två år gjort en stor genomgång av alla linjer och lagt ett förslag som ritar om busskartan rejält.

– Det är välkommet att de ser över trafiken för att få den effektivare. Vi har inte änrat linjenätet sedan 80-talet förutom att införa stombussarna, säger Anna Mostert, sektionschef för Buss och Färdtjänst på SL.

I sin undersökning har Keolis tittat på hur Stockholmarna reser i dag och hur man skulle vilja resa i framtiden.

– Hela länet har växt, både befolkningsmässigt och med stora nya stadsdelar som västra Kungsholmen, Hagastaden och Norra Djurgårdsstaden. I dag är vissa linjer hårt belastade och andra mindre utnyttjade, säger Johan Nordfjäll, pressansvarig på Keolis.

Framför allt är det till de här tre stora nya stadsdelarna som man tänker dra nya linjer. Men även i övriga innerstan kan hela 13 linjer köra nya rutter.

De enda linjer som inte rörs är stombuss 1 och 4 samt fyra andra innerstadslinjer. Enligt förslaget ska 3:an inte längre gå över Kungsholmen utan direkt från Tegelbacken via Odenplan till Karolinska. Även 2:ans sträckning förändras och föreslås börja vid Medis för att sedan köra via Odenplan och vidare till Universitetet.

– Förenklat kan man säga att 2:an och 3:an kommer att byta en del hållplatser med varandra för att få rakare linjer, säger Johan Nordfjäll.

Tre nya busslinjer skapas också enligt förslaget. En med nummer 41 som ska trafikera bland annat västra Kungsholmen, en nattbuss med nummer 93 och en helt ny stombusslinje, nummer 5, från västra Kungsholmen till Karolinska.

– Det är ett jättebra förslag! De önskemål som jag har hört från företagare och boende är att man efterfrågar fler bussar till Kristineberg. Det skulle vara jättebra att få en buss som gick längs Lindhagensgatan till Fridhemsplan, säger Eleonor Eklind Forslin, projekt­ledare för området Kristineberg.

Det nya avtalet, som tar vid i sommar, löper över åtta år med en möjlig förlängning på fyra år. Keolis förslag ska nu ut på remiss till SL, kommuner och andra intresserade aktörer, för att sedan spikas i landstingets trafiknämnd.

– Jag är övertygad om att det blir förändringar, vi vet bara inte riktigt hur stora de blir än, säger Anna Mostert.

Och Johan Nordfjällär förhoppningsfull.

– Vi har en bra dialog och är hoppfulla om att flera av förslagen ska gå igenom, säger han.

Förändringarna är planerade att kunna införas tidigast sommaren 2015.

Gunnar Wiman med dottern Vera reser med 3:an mellan hemmet och förskolan någon gång i veckan. En ny stombusslinje på Kungsholmen spelar mindre roll för honom, men skulle glädja många andra på västra Kungsholmen.

De önskemål som jag har hört är att man efterfrågar fler bussar till Kristineberg.Eleonor Eklind Forslin

Fakta

13 linjer får ändrad sträckning i innerstan

”5:an” skapas. Den ska gå mellan västra Kungsholmen – via Fridhemsplan och Sankt Eriksplan – till Karolinska sjukhuset.

3:an får ändrad sträckning och går från Tegelbacken – via Sergels Torg, Stureplan, Odenplan och Norrtull – till Karolinska.

2:an börjar köra via Medborgarplatsen, Tegelbacken, Norra Bantorget, Odenplan, Roslagstull och Universitetet till Stora Lappkärrsberget.

Buss 41 ska täcka in västra Kungsholmen.

13 andra innerstadslinjer får ändrad sträckning, varav fem kommer att byta nummer.

Stombuss 1 och 4 blir kvar som i dag.

Källa: Keolis