Trängsel i tuben: Fler får stå i nya vagnarna

Avgångarna har inte ökat i takt med resenärerna har på tunnelbanan.
Avgångarna har inte ökat i takt med resenärerna har på tunnelbanan.
Skissbild
De ombyggda vagnarna ska rulla nästa år. De rymmer färre sittplatser, men fler människor.
Det blir trängre och trängre i kollektivtrafiken på Kungsholmen.
Nära 8 000 fler stångas i t-banan vid Kristineberg en vanlig vardag nu än för tio år sedan.
Nu ska tunnelbanevagnarna byggas om – och fler tvingas stå.

Står du ofta och sniffar någon främling i armhålan på tunnelbanan? Eller får du inte sittplats på bussen? Du är inte ensam. Runt två miljoner påbörjar sin resa i kollektivtrafiken varje dag i Stockholm, vilket är över 300 000 fler än för tio år sedan. Och många reser till våra kvarter, då nära hälften av alla resor i länet sker till eller inom innerstan.


I en serie artiklar granskar nu Mitt i hur vi i innerstan påverkas när allt fler ska samsas på samma yta – först ut är kollektivtrafiken.


På tunnelbanan i Kristineberg är det till exempel dubbelt så många, 7 800 fler påstigande, varje dag jämfört med hur det såg ut för tio år sedan. Vid Fridhemsplan är det 1 700 fler varje dag som tar bussen. Se fler exempel i faktarutan nedan.

Allra trängst är det – kanske inte oväntat – i rusningstid.

– Vissa tider är det väldigt trångt. Det vet alla som åker tunnelbana, att det kan vara helt knökat, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.

Tittar man på antalet avgångar har de inte ökat i samma takt som antalet resenärer. Avgångarna har ökat med fyra procent medan resenärerna ökat med tolv procent under 2010-talet. Men det är fel att titta bara stirra sig blind på siffrorna, enligt Claes Keisu.

– För att minska trängseln kan man inte bara titta på antalet avgångar. Utan det gäller att kunna öka kapaciteten när den behövs, som tätare turer i rusningstrafiken. Ha en smartare planering, säger han.

Nya tunnelbanetåg

Fram till 2050 förväntas stans befolkning att öka med nära 50 procent, från runt 900 000 invånare till 1,4 miljoner. Hur ska då kollektivtrafiken kunna rymma alla? Svaret från SL är delvis utbyggnad, tunnelbanenätet ska till exempel få flera nya stationer i innerstan och Roslagsbanan ska förlängas in till city.

Andra grepp är tätare turer. Ett nytt signalsystem, som dock är försenat fem år, ska kunna göra att tågen går oftare. Och fordonsflottan ska uppdateras. De nyare tunnelbanetågen som kör nu, C20-tågen, ska byggas om för att kunna rymma flera, dock på bekostnad av antalet sittplatser.

– Det sker ett arbete hela tiden. Målet är att kollektivtrafiken ska gå i takt med bostadsbyggandet och befolkningsökningen, säger Claes Keisu.

Ny inredning på tunnelbanevagnarna på C20-tågen. Platserna minskas från 126 till 102. Första tåget med nya inredningen rullar 2019. År 2023 ska alla vagnar vara utbytta.

Så många reser vid varje station

Antalet påstigande en vinterdag på respektive station i din stadsdel.

Källa: SL