Kurvan blir allt sportigare

Sportbutikerna är många vid handelsplatsen Kungens kurva. Och snart öppnar franska Decathlon ytterligare en sportbjässe.

– Branschen kommer att bli tuffare, menar Fredrik Kolterjahn på Handelns utredningsinstitut.

Inne i Heron city finns flera, och i andra byggnader i området har ett antal sportbutiker etablerat sig. Kungens kurva har blivit sport-shopparnas nöjesfält.

– Här är bra utbud, bra priser och bra kunskap bland personalen, säger Tullingebon Pia Danielsson som kommer ut ur butiken XXL.

Flera andra sportbutiksbesökare ger olika argument till varför de valt att handla i en viss butik. ”Bra skor”. ”Bra kvalitet”. ”Butiken hade kampanj”.

Och få som Lokaltidningen Mitt i:s reporter stöter på är från Huddinge, utan många av besökarna är på genomresa, eller har kommit till Kungens kurva från olika håll i Stockholm.

– Kungens kurva är unikt genom att vara ett av Sveriges mest sportbutikstäta ställen, och det är jäkligt bra, säger Tomas Friis, butikschef på Team Sportia.

Han tycker det är en fördel med många butiker på en och samma plats.

– Jag tror vi drar nytta av varandra. Våra kunder kommer från hela Stockholm, dessutom har vi många resenärer. Vi har fler kunder tack vare att det är ett stort utbud i Kungens kurva, säger Tomas Friis, som inte tror att försäljningen minskar på grund av hård konkurrens.

– Vi drar folk och kompletterar varandra. Självklart har vi koll på konkurrenterna, och vi måste vara på tå, men det ser jag bara som positivt, säger Tomas Friis.

Decathlon är nästa butik att etablera sig i området. På fredag slår butiken upp dörrarna till sin 4 000 kvadratmeter stora butikslokal. Att varuhuset öppnar i just Kungens kurva beror på att det är Skandinaviens största handelsplats, menar Anna-Sofia Abrahamsson, kommunikationsansvarig på Decathlon.

– Det positiva med att ligga i Kungens kurva är att det är lättare för alla kunderna att jämföra priser.

Finns det risk att sportbutikerna konkurrerar ut varandra?

– Det finns en trend på marknaden där butikerna ökar i storlek och säljer i större volym. Detta kan vara ett hot för mindre aktörer men samtidigt är det en möjlighet att inrikta sig på speciella nischer, säger Anna-Sofia Abrahamsson.

Fredrik Kolterjahn, konsult vid HUI research, Handelns utredningsinstitut, utreder just nu hur detaljhandeln ser ut. Han ser faror med överetablering i sportbranschen.

– Det är klart att det finns risker. Sporthandeln är rejält konkurrensutsatt.

Han förklarar att de nya kedjorna i Sverige i kombination med sporthandel på nätet gör att sportmarknaden blir tuff.

– Decathlon har en lågprisprofil, det är helt nytt i Sverige. Det är redan hård konkurrens och kommer bara att bli tuffare.

Fredrik Kolterjahn tror det finns risk att sportbutikerna går åt samma håll som hemelektronikbranschen – som drabbats av flera ­konkurser på kort tid.

– Det behöver inte bli så, men det gäller att butikerna är uppmärksamma.

”Det blev en mössa på XXL, nu ska vi till Team Sportia. Det är kampanjer som får mig att välja butik”, säger Josefine Larsson från Stuvsta som handlar med sonen Loke.

Decathlon är den nionde sportbutiken som etablerar sig i Kungens kurva.

Fakta

Mecka för sportshoppare

I Heron city finns Nike, Team Sportia och XXL.

Vid Citygross ligger Intersport och Stadium. Här finns även Hi-Sport, cykelaffären Sportson och Dormy golf.

På fredag öppnar Decathlon i tidigare X:box-huset.