Kvartstrafik till Bro – var god dröj

Det finns inga konkreta planer för tätare avgångar från Bro station.
Det finns inga konkreta planer för tätare avgångar från Bro station.
Stora satsningar görs på kollektivtrafiken i Stockholm. Men samtidigt som Citybanan och Mälarbanan byggs ut växer frustrationen över att Bro fortfarande hamnar på undantag. Brobon Mehdi Tajhizi har nu startat namninsamling för kvartstrafik till Bro.

– Jag har två små barn och för mig är det viktigt att komma hem och kunna umgås med dem. När jag slutar jobbet är jag hemma klockan sex om jag har tur. Då är det läggdags för dem inom en timme, säger Mehdi Tajhizi.

Mehdi Tajhizi

Mehdi Tajhizi

Han jobbpendlar från Bro till Södermalm och sedan hem igen varje dag. Han räknar med att kunna spara en halvtimme i restid på kvällarna om tågen bara gick oftare.

– När jag kommer till Stockholm södra ser jag ofta att tåg till Bålsta kommer om 30 minuter, men det mot Kungsängen om fem minuter. Det slutar med att man tar bilen och det kostar pengar och är inte bra för miljön, säger han.

Frågan om kvartstrafik till Bro är inte ny, utan har diskuterats i många år av både privatpersoner, politiker och tjänstemän i Upplands-Bro kommun.

– Vi driver den här frågan och tar upp det med SL och Trafikverket i olika sammanhang. Kommunen jobbar för detta, säger Karin Svalfors som är samhällsplanerare i kommunen.

I höst ska landstinget fatta beslut om tidtabellerna för 2018. Där finns inte kvartstrafik till Bro med berättar Suss Forssman Thullberg som är presschef på trafikförvaltningen på Stockholms läns landsting.

Suss Forssman Thullberg

– I nuvarande ansökan är det ingen förändring för 2018. Det är fortsatt kvartstrafik till Kungsängen, säger hon.

Hon menar dock att landstinget är mycket väl medvetna om önskemålen.

– Det är en fråga som lever, men det går inte att säga nu om eller när det blir verklighet. Spårutbyggnad är en viktig komponent och då blir det avhängigt av hur Trafikverket planerar fortsatta spårutbyggnader.

Mehdi Tajhizi fortsätter att kämpa för tätare trafik och har i skrivande stund fått 69 underskrifter på sin namninsamling ”Kvartstrafik till Bro” på namninsamling.com.

– Kommunen växer hela tiden och det byggs överallt. Stationen måste byggas ut och vi måste ha fler avgångar, säger han.