Kvinna påkörd på övergångsstället

Fredagens olycka inträffade bara hundra meter från en av Stockholms farligaste korsningar.
Fredagens olycka inträffade bara hundra meter från en av Stockholms farligaste korsningar.
En lastbil körde i fredags över en kvinna på trafiktäta Sankt Eriksgatan vid Fridhemsplan.

Ögonvittnet Emma Robbert var snabbt framme och hjälpte kvinnan.

Emma Robbert var på väg till ett möte klockan 7.45 i fredags när hon hörde ett skrik. Hon vände sig om och såg att en kvinna låg på ett övergångsställe i korsningen Sankt Eriksgatan–Sankt Göransgatan efter att ha blivit påkörd av en lastbil. Flera personer ringde 112 och Emma Robbert skyndade fram till olycksplatsen.

Det högra framhjulet hade kört över kvinnans båda ben, enligt vittnet. Strumpbyxan hade gått sönder och hennes vänsterben syntes.

Kvinnan, som är i 40-årsåldern, var vid medvetande, men hade märkbart ont och sa att hon inte hade någon känsel i sin vänstra fot. Emma Robbert tänkte direkt på kvinnans familj och frågade om hon skulle ringa någon anhörig.

– Hon sa att jag skulle ta hennes mobil och gav mig namnet på hennes man, så jag ringde honom. Han blev lite chockad men behöll lugnet.

Efter att ha pratat med kvinnans man ringde Emma Robbert för att ställa in det arbetsmöte som kvinnan var på väg till när hon blev påkörd av lastbilen.

Cirka fem minuter efter olyckan kom ambulans till platsen och tog hand om den skadade kvinnan.

– När de lyfte på henne såg jag att det var blod på marken. De som stod på trottoaren backade bakåt, det var nog ingen trevlig syn, säger Emma Robbert.

Kvinnan fördes med ambulans till Karolinska universitetssjukhuset. Där vårdades hon under fredagen för lindriga skador, enligt sjukhusets presstjänst.

Enligt polisen blev kvinnan påkörd på ett övergångsställe på Sankt Eriksgatan efter att lastbilschauffören gjort en högersväng från Sankt Göransgatan. Båda hade grönt ljus vid tillfället, enligt polisen.

– En brottsutredning pågår gällande två brott, vållande till kroppsskada alternativt ej iakttagit väjningsplikt mot gående på bevakat övergångsställe, säger Hans Brandt, förundersökningsledare vid Stockholmspolisen.

Vid tidningens pressläggning hade föraren inte delgivits någon misstanke. Företaget som lastbilschauffören arbetar på stöttade honom efter olyckan.

– Vi ser till att ta hand om våra medarbetare på bästa sätt. Man mår ju inte bra när något sådant här händer. Alla är bestörta, säger företagets verksamhetsansvarig.

Fredagens olycksplats ligger i ett område med hög trafikbelastning, bara drygt hundra meter från en av Stockholms farligaste korsningar, Fleminggatan–Sankt Eriksgatan. Trafik- och renhållningsnämnden har sedan tidigare beslutat att korsningen ska genomgå åtgärder för att bli mer trafiksäker.

Efter att ha utvecklat förslaget, bland annat med hänsyn till SL:s studie om framkomlighet för kollektivtrafiken, klubbade nämnden i december förra året att åtgärderna även ska täcka trafiknätet mellan Drottningholmsvägen och S:t Eriksplan. Det kommer bland annat att innebära ett nytt körfält för bussar på Sankt Eriksgatan och förändrade dragningar av busslinjerna, bland annat att stombusslinje 4 dras om från Sankt Göransgatan till Drottningholmsvägen. Dessutom föreslås att dubbelrikta den del av Sankt Göransgatan som i dag är enkelriktad.

Renoveringen ska starta under 2013 och kommer att fortsätta nästa år. Satsningen beräknas kosta 22 miljoner kronor.

Fakta

Säkerheten ökas

Åtgärder som ska genomföras är bland annat:

Leda om busstrafiken från Sankt Göransgatan.

Ta bort vänstersvängar i korsningen Fleminggatan-Sankt Eriksgatan.

Nya körfält för kollektivtrafik.

Nya cykelbanor.

Källa: Stockholms stad