Kvinnliga företagare: ”Vi boostar varandra”

Lotta Hasselblad, Anna Bohrn och Annelie Persson.
Lotta Hasselblad, Anna Bohrn och Annelie Persson.
Butiken.
Butiken.
En fritidsgård, ett chickt modehus, en arbetsplats och en plats för råd och stöd. Så beskriver silversmeden Lotta Hasselblad ateljén och butiken hon delar med två andra kvinnliga företagare, Anna Bohrn Annelie Persson och i Lidingö centrum.
– Som företagare han man samma typ av problem, vi bollar och hjälper varandra, säger Annelie Persson.

Kläderna hänger färgkoodinerade på galgarna. Kläder och skor varvas med proffsigt arrangerade inredningsprylar. Bakom disken, framför en djupt cerice vägg står Anna Bohrn och går igenom en ny laddning begagnade kläder som hon säljer på kommission. Det mesta hon få in är exklusiva märkeskläder i gott skick.

– Det finns en stor exklusiv andrahandsmarknad på Lidingö. Det blir trendigare och trendigare  att handla second hand, säger hon.

På Lidingö finns 6900 företag registrerade. Den allra största andelen 67 procent drivs av kvinnor som småföretag med få eller inga anställda. Det har sina utmaningar. En sjukdag eller tidig dagishämtning kan ställa till mycket.

– Det kan vara ganska jobbigt och ensamt att vara egenföretagare. Vad händer till exempel om man blir sjuk, vårt system ser ut så att det går inte att ta en dag ledigt eller var sjuk, säger Anna Bohrn.

En lösning kan vara att hjälpa varandra. En dag klev inredaren Annelie Persson in Anna Bohrns second handbutik. Hon gillade konceptet men såg direkt hur butiken kunde inredas snyggare. Det är hon som ligger bakom den mörkcerice väggen. Det är ett exempel på hur de drar nytta av varandras styrkor.

Annelie Persson som sedan 1999 driver en e-butik med inredning. Nu har hon öppnat en pop-up butik i Anna Borhns klädbutik som även delas med silversmeden Lotta Hasselblad. Att dela lokal har visat sig ha fler fördelar än en lägre hyra.

– Man kan hjälpa varann med till exempel öppettider, så att det passar in i ens övriga schema. Vi delar med oss av varandras kunder, säger Anna Bohrn.

Deras verksamheter och erfarenheter är helt olika, något som de har valt att dra fördelar av.

Skills som man saknar kan finnas hos någon annan

Annelie Persson

– Skills som man saknar kan finnas hos någon annan, säger Annelie Persson. 

Hon är en erfaren affärskvinna som redan innan millennieskiftet slog sig in i den helt nya e-handeln. Lotta Hasselblad har ganska nyligen tagit klivet från det att hennes silversmide var en hobby till en verksamhet som hon försörjer sig på.

Kreativiteten flödar på Lotta Hasselblads arbetsbord. Foto: Anna Wilson

– Jag skrev på Instagram första gången jag kunde ta ut en bra lön. Jag fick så mångal likes. Man måste våga bjuda på sådana saker, det är som att personen och företaget hänge ihop.

Alla tre är de överens om att de står för en ny typ av handel och butik där sociala medier näthandel är oerhört viktiga och själva butiken är ett showrum för varumärket.

– Det här stället är en fritidsgård, en arbetsplats, ett  inspirationshus, mötesplats dit man bara kan komma in och få råd av de kloka kvinnor som finns här. Det är ett modehus, en ateljé och en chick butik, säger Lotta Hasselblad.