ANNONS

Seanser och kvinnokraft på Millesgården – ny utställning

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke
Hilma af Klint var en föregångare inom abstrakt måleri. Intendent Maria Wiberg visar ett av hennes stora, färgsprakande verk.
Spiritister. Mystiker. Intellektuella. Och konstnärer!
Nu visar Millesgårde en egenproducerad utställning med verk av Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke.
För alla tre spelade den andliga dimensionen en stor roll i deras konstnärsskap.
ANNONS

Tre kvinnor verksamma för ungefär 100 år sedan…

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielkes konst visas på Millesgården i en egenproducerad utställning till och med februari nästa år.

Vi bär alla en gnista av det gudomliga

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Hilma af Klint (1862-1944), var en pionjär och föregångare inom abstrakt måleri. Hon är även aktuell i filmen Bortom det synliga, som handlar om hennes liv och konst. Hilma var kristen men gillade inte Svenska kyrkan. Inspirerad av teosofin trodde hon att vi alla bär en liten gnista av det gudomliga inom oss.

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Hemma hos en vän var Hilma af Klint med om seanser där man sökte kontakt med en hinsides dimension. Till sin hjälp hade de bland annat en psykograf. Den fungerar enligt samma princip som anden i glaset.

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Under seansen fick hon ett ett uppdrag från en annan dimension att göra en serie målningar. Serien kallas Målningarna till Templet. Hon berättar att det var som om hennes hand styrdes av en osynlig kraft. Hela sitt liv sökte hon svaret på vad hon hade målat. ”Jag hade ingen aning om vad bilderna skulle föreställa och ändå arbetade jag fort och säkert, utan att ändra ett enda penseldrag”, har hon själv sagt.

För Tyra Kleen var kärleken omöjlig för den som vill vara fri

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Tyra Kleen (1874-1951), inspirerades av myter och sagor. Hon blandade hejvilt och tecknade fram suggestiva världar. Det är mörkt och symboltungt –  idag kanske man skulle kunna säga att det känns litet goth. Tyra Kleen bodde på Lidingö men reste mycket. Hon besökte Indien, Sri Lanka och Indonesien och påverkades av österländsk andlighet. För Tyra var kärleken omöjlig för den som också ville vara fri. I sin berättelse En Psykesaga berättar hon om flickan som upptäcker att hon är fjättrad vid sin älskade med en kedja. Hon vänder kärleken ryggen och blir hård och kall, som sin mor, sfinxen.

Kasta ut den ”sociala dressyren”

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Lucie Lagerbielke (1865-1931), bodde på Vasavägen på Lidingö i sitt hus som hon kallade Villa Vitus. Hon var en kristen mystiker, synsk och kunde heala. Men hon var också intellektuell. Hon ville att människor skulle frigöras från den ”sociala dressyren”. Hennes fria broderi var ett uttryck för det.

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Lucie Lagerbielke föddes med pengar och privilegier. Ändå var hon kritisk till hur pengar styrde den moderna världen. Fick hon inte redaktionellt utrymme i tidningar köpte hon det. Hon gav ut tidningen Framtidens folk. Lucie var vegetarian och utövade yoga. Ända tog en lunginflammation hennes liv när hon var relativt ung, 66 år.En av hennes böcker, En Sällsam Upplefvelse, skrev hon när hon stod i andlig kontakt med författaren Edgar Allan Poe.

Millesgården: Måleri och andlighet – Hilma af Klint, Tyra Kleen och Lucie Lagerbielke

Lucie Lagerbielke ville verka för fred. På den här tavlan strider två makter mot varandra och oskyldiga får sätta livet till. Men det finns hopp – genom tron.

Utställningen visas fram till 9 februari nästa år.

ANNONS